اثر استفاده سطوح مختلف منابع آلی (کیلات با متیونین) و معدنی (سولفات منگنز) بر عملکرد، کیفیت ‏تخم مرغ و متابولیت های خونی مرغ های تخم گذار سویه های- لاین ‏W36‎‏ در شرایط تنش گرمایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این تحقیق تاثیر دو نوع منبع (آلی-متیونینه و معدنی-سولفاته) و سه سطح منگنز (25، 90 و 135 میلی گرم در کیلوگرم) در جیره بر عملکرد، کیفیت تخم مرغ و فراسنجه های خونی در مرغ تخم گذار نژاد های- لاین W36 در شرایط تنش گرمایی مورد مطالعه قرار گرفت. تیمارهای آزمایشی شامل افزایش؛ 25 میلی گرم در کیلوگرم منگنز سولفاته (تیمار 1)، 90 میلی گرم در کیلوگرم منگنز سولفاته (تیمار2)، 135 میلی گرم در کیلوگرم منگنز سولفاته (تیمار3)، 25 میلی گرم در کیلوگرم منگنز آلی (تیمار4)، 90 میلی گرم در کیلوگرم منگنز آلی (تیمار5) و 135 میلی گرم در کیلوگرم منگنز آلی (تیمار6)، به جیره پایه بودند. در این آزمایش از 360 قطعه مرغ تخم گذار در سن 22 هفتگی و به صورت فاکتوریل 3×2 در قالب طرح کاملا تصادفی شامل 6 تیمار و 4 تکرار (15 پرنده در هر تکرار) استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که در مورد صفات تولیدی، منبع منگنز تاثیری بر درصد تولید نداشت، ولی افزایش سطح منگنز منجر به بهبود درصد تولید، ضریب تبدیل غذایی و توده تخم مرغ تولیدی گردید. استفاده از مکمل آلی و یا افزایش سطح منگنز، مصرف خوراک را به طور معنی داری کاهش داد. منبع و سطح منگنز تاثیر معنی داری بر وزن سفیده و زرده تخم مرغ نداشتند، ولی سطح منگنز بر وزن پوسته، ارتفاع سفیده، منگنز و فسفر خون تاثیر معنی داری داشت. اگرچه منبع منگنز بر متابولیت های خون تاثیر نداشت، اما فعالیت سوپراکسید دسموتاز سرم در گروه هایی که منگنز آلی مصرف کردند، به طور معنی داری افزایش یافت. به عنوان نتیجه گیری کلی، مکمل جیره با منگنز با سطح 135 میلی گرم درکیلوگرم به خصوص از منبع کیلاته متیونین منجر به بهبود صفات عملکردی و به ویژه کیفیت پوسته تخم مرغ در فاز اول تولیدی مرغ های تخم گذار تحت شرایط تنش گرمایی گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p2302694 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!