وضعیت سلامت دهان و دندان در بزرگسالان 75-30 ساله مبتلا به مشکلات روانی در یک جمعیت ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سلامت دهان و دندان یکی از جنبه های مهم بهداشت عمومی است و افراد دارای مشکلات روانی، در معرض خطر بیشتر بیماری های دهان و دندان هستند. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت سلامت دهان ودندان و ارتباط  آن با  عوامل جمعیت شناختی در افراد با سابقه برخی مشکلات روانی است.

روش کار

مطالعه حاضر و به صورت توصیفی مقطعی و با استفاده از داده های پایه کوهورت پرشین در شاهدیه یزد انجام شد. در این مطالعه2287 شخص بزرگسال 30 تا 75 ساله با سابقه برخی مشکلات روانی (افسردگی ،اختلال در یادگیری، اختلال در حافظه، سایر اختلالات روانپزشکی) که در بازه زمانی 22/2/1394 تا 30/6/1396 به تدریج درمطالعه وارد شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. شاخص DMFT  و وضعیت رفتارهای بهداشت دهان و دندان  در آنها مورد بررسی قرار گرفت. از آماره های توصیفی برای بررسی ویزگی های پایه ای شرکت کنندگان و  از آزمون های من-ویتنی وکروسکال والیس به منظور  ارزیابی تفاوت میانگین شاخص DMFT  در متغیرهای جمعیت شناختی استفاده شد. سطح معنی داری آزمون 05/0 در نظر گرفته شد.

یافته ها

سی درصد شرکت کنندگان مرد و 70درصد زن بودند و میانگین سنی آنان  17/9±17/48 بود. میانگین نمره DMFTدر بین تمامی شرکت کنندگان (با دندان مصنوعی و بدون دندان مصنوعی)   4/8±99/20 بود. میانگین دندان های از دست رفته، پوسیده وترمیم شده به ترتیب 12/11± 13/15، 1/3±96/1، 66/4±9/3 بود

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2304176 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!