بررسی رابطه کارکرد خانواده با میزان بار مراقبتی تجربه شده والدین دارای کودک مبتلا به اختلال ADHD

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلال کمبود توجه-بیش فعالی یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی است. تاثیر اختلال کودکان بر روی سلامت روان خانواده ها کاملا بارز و مشخص است. هدف از این مطالعه، تعیین رابطه بین کارکرد خانواده و بار مراقبتی والدین دارای کودک مبتلا به بیش فعالی بوده است.

روش

در این مطالعه تحلیلی- مقطعی، جامعه پژوهش عبارت بود از خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با فرزند آنها که به درمانگاه تخصصی روانپزشکی کودک مراجعه می کردند. از میان آنها 30 خانواده بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و مورد پژوهش قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه سنجش کارکرد خانواده) و پرسشنامه بار مراقبتی زریت [2] بود.

یافته ها

از میان کودکان مورد مطالعه، 21 نفر پسر (70 درصد) و 9 نفر دختر (30 درصد) بودند. 3/93 % درصد(28 کودک) اختلال بیش فعالی را در حد شدید تجربه می کردند. 80/1 درصد خانواده ها (24 خانواده) عملکرد ناسالم داشت و 47/2درصد (14 خانواده) بار مراقبتی شدیدی را تجربه می کردند. بین کارکرد کلی خانواده و میزان بار مراقبتی تجربه شده توسط آنها رابطه معنی دار مشاهده شد (0/0001 = P).

نتیجه گیری

با توجه به وجود رابطه بین کارکرد خانواده و  بار مراقبتی  والدین کودک مبتلا به بیش فعالی، می بایستی با شناخت عوامل موثر بر کارکرد خانواده و کمک به عملکرد بهتر خانواده در کنترل اختلال بیش فعالی، هم به کاهش شدت نشانه های رفتاری و هم به کاهش بار مراقبتی تجربه شده توسط خانواده کمک کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2304493 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!