تاثیر حاد دو نوع فعالیت مقاومتی بیشینه و هایپرتروفیک بر ایمونوگلوبولین های سرم (IgM, IgA, IgG) در دختران جوان سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

مولفه های مختلف فعالیت مقاومتی از جمله حجم و شدت فعالیت، تاثیرات متفاوتی بر سیستم ایمنی دارند؛ از این رو در تحقیق حاضر تاثیر دو نوع فعالیت مقاومتی بیشینه و هایپرتروفیک بر میزان ایمونوگلوبولین های سرم (IgM, IgA, IgG) مورد بررسی قرار گرفت.

روش شناسی

30 دانشجوی دختر در دامنه سنی 25-20 سال، دارای شاخص توده بدنی بین 19 تا 25 و فاقد بیماری های خاص نظیر دیابت، پر فشار خونی و...؛ به صورت  داوطلبانه در مطالعه شرکت کردند. این افراد به طور تصادفی در سه گروه شامل گروه فعالیت مقاومتی بیشینه (10=n)، گروه فعالیت هایپرتروفیک (10=n) و گروه کنترل (10=n) قرار گرفتند. آزمودنی های گروه فعالیت مقاومتی بیشینه با 100 درصد یک تکرار بیشینه (1RM)، 15 ست با یک تکرار و گروه فعالیت مقاومتی هایپرتروفیک با 80 درصد 1RM، 5 ست با 10 تکرار یک جلسه فعالیت مقاومتی را اجرا کردند. برای اندازه گیری ایمونوگلوبولین های سرم، نمونه خونی آزمودنی ها قبل و بلافاصله پس از جلسه تمرینی جمع آوری شد. برای استخراج نتایج از آزمون های آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری و آزمون آنالیز واریانس استفاده شد و سطح معنی داری 05/0> P منظور گردید.

یافته ها

میزان IgM و  IgG و  IgAسرم در گروه های فعالیت مقاومتی بیشینه (به ترتیب با 08/0=p IgM ، 73/0=p IgGو 75/0=p IgA  ) و گروه فعالیت مقاومتی هایپرتروفیک (به ترتیب با 52/0=p IgM و 93/0=p IgG و 13/0=p IgA) در مقایسه با گروه کنترل تغییر معناداری نداشت. به علاوه، بین میزان اختلاف میانگین ایمونوگلوبولین IgA و IgG  سرم قبل و بعد از فعالیت در گروه های شرکت کننده تفاوت معنی داری وجود نداشت (09/0=p IgA  و 98/0=p IgG)؛ اما بین میزان اختلاف میانگین ایمونوگلوبولین IgM سرم قبل و بعد از فعالیت در گروه های تحقیق کاهش معنی داری دیده شد (04/0=P)؛ به گونه ای که این کاهش در گروه فعالیت مقاومتی حاد بیشینه نسبت به گروه فعالیت مقاومتی حاد هایپرتروفیک، بیشتر بود.

نتیجه گیری

فعالیت حاد مقاومتی، صرف نظر از بیشینه بودن یا هایپرتروفیک بودن آن، تغییر قابل ملاحظه ای در  ایمونوگلوبولین های IgG و  IgAسرم ایجاد نمی کند؛ ولی نوع بیشینه آن اثر کاهشی بر IgM دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2305944 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!