بررسی رفتار قابهای فولادی با ستونهای پر شده با بتن (CFT) در دو حالت سازه مهاربندی شده همراه با میراگرهای اصطکاکی دورانی و سازه بدون مهاربند و میراگرهای اصطکاکی دورانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

میراگرهای اصطکاکی دورانی، نوع خاصی از میراگرهای اصطکاکی هستند که دارای مزایای متعدد می‏باشند. میراگرها به منظور بهبود رفتار چرخه‏ای سازه ‏ها در برابر بارهای ناشی از باد و زلزله مورد استفاده قرار می‏گیرند، این نوع میراگرها با دوران و باز دوران خود موجب استهلاک انرژی می‏شوند. در این تحقیق، به بررسی مقدار جابجایی و برش پایه سازه قاب‏های فولادی با ستون‏های پرشده با بتن (CFT)  در دو حالت سازه مهاربند‏ی شده همراه با میراگرهای اصطکاکی‏دورانی و سازه بدون مهاربند و میراگرهای اصطکاکی‏دورانی پرداخته ‏شده ‏است. قاب‏ مرکب فولادی (با ستون‏های CFT) مهاربندی شده تحت اثر رکورد یازده زلزله حوزه نزدیک، در نرم ‏افزار ETABS مدل سازی، تحلیل و طراحی شده‏است. استفاده از مهاربند به همراه میراگراصطکاکی‏ دورانی، جابجایی مرکز جرم بام سازه را تحت‏اثر یازده رکورد زلزله مورد بحث در نرم‏افزاراجزاء محدود ETABS برای نه رکورد نسبت به حالت بدون میراگر بین 13 تا 49 درصد کاهش و برای دو رکورد افزابشی بین 2 تا 17 درصد داشته‏است. استفاده از مهاربند به همراه میراگرهای‏اصطکاکی‏دورانی برای هشت رکورد باعث کاهش برش پایه سازه‏ به میزان 11 تا 37 درصد شده است. و در سه رکورد  باعث افزایش برش‏پایه به میزان 3 تا 26 درصد شده است. سپس یک‏ قاب‏ یک دهانه یک طبقه با همان مصالح و مشخصات در نرم‏افزاراجزاء محدود  ABAQUS مدل سازی گردیده است. برای بارگذاری جانبی ستون‏ها از پروتکل بارگذاری جانبی بر اساس ATC-24  و دستورالعمل استفاده از میراگرها در طراحی و مقاوم سازی ساختمان‏ها استفاده شده است. با توجه به ضابطه شماره 766 سازمان برنامه و بودجه برای جابجایی ایجاده شده در اثر رکورد یازده زلزله معرفی شده در نرم ‏افزار ETABS ازسیکل‏های بارگذاری با فرکانس معادل 1.15T در نرم‏افزار‏اجزاء محدود ABAQUS استفاده شده است. استفاده از مهاربند و میراگراصطکاکی‏دورانی در نرم‏افزار‏اجزاء محدود ABAQUS تحت اثرهریک از رکوردهای مورد بحث جابجایی سازه‏ را نسبت به سازه بدون مهاربند و بدون میراگر اصطکاکی دورانی به مقدار 16 تا 33 درصد کاهش داده است. استفاده از مهاربند به همراه میراگراصطکاکی‏دورانی در نرم‏افزار‏اجزاء محدود ABAQUS تحت اثرهر یک از رکوردهای مورد بحث باعث‏ کاهش برش پایه شده‏است. مقدار کاهش نیرو برای رکورد زلزله‏های مورد بحث یکسان نبوده و این مقدار از 8 تا 34.7 درصد متغیر بوده است. نمودارهای هیسترزیس برش پایه سازه‏های مهاربندی شده را در دوحالت سازه با میراگر و بدون میراگر را به خوبی نشان داده ‏اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 204
لینک کوتاه:
magiran.com/p2306164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!