شناسایی واولویت بندی عوامل تاثیرگذار بر مدیریت توسعه گردشگری سلامت در استان فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سیاست های کلان حوزه گردشگری سلامت باید با در نظر گرفتن امکانات و منابع محیطی طرح و اجرا شوند تا بتوان فرصتی مناسب جهت ارایه خدمات پزشکی با کیفیت به بیماران خارجی مراجعه کننده به کشور و ایجاد رضایت مندی آنان فراهم کرد. هدف از این پژوهش تعیین و شناسایی اولویت بندی عوامل تاثیرگذار بر مدیریت توسعه گردشگری سلامت در استان فارس بود.

روش بررسی

این یک مطالعه کیفی اکتشافی می باشد که در سال 1398 انجام شد. تعداد 20 نفر خبره فعال در حوزه گردشگری سلامت بود که به روش نمونه گیری هدفمند و با حداکثر تنوع انتخاب شدند. داده های تحقیق پس از اخذ رضایت آگاهانه از شرکت کنندگان به روش مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته جمع آوری شد و سپس در نرم افزار Maxqda-10 ثبت و با استفاده از روش تحلیل مضمون ترکیبی جهت دار و تلخیصی تجزیه و تحلیل شد. در این روش واحدهای تحلیل در هر گام، پارگراف های ثبت شده به وسیله پژوهشگر در روند مصاحبه با شرکت کنندگان بود که در طی فرآیند تحلیل محتوا ابتدا کدهای متفاوت بازبینی شد، سپس در زیرمقوله ها گروه بندی شد، و در نهایت 70 زیرمقوله و 23 مقوله اصلی در مضامین پنج گانه ساختاری، رفتاری، محیطی، حفاظتی و توسعه ادغام شدند. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون ماتریس مقایسات زوجی با فرآیند تحلیل سلسله مراتبی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: 

نتایج این مطالعه نشان داد در بین مضامین پنج گانه، "عوامل ساختاری" با وزن نسبی 512/0، "عوامل توسعه و بهینه سازی" با وزن نسبی 276/0 و "عوامل محیطی" با وزن نسبی 128/0، به ترتیب در رتبه اول تا سوم بهترین عوامل اثرگذار بر مدیریت توسعه گردشگری سلامت در استان فارس بودند. پس از آن "عوامل رفتاری" با وزن نسبی 053/0 و "عوامل حفاظتی" با وزن نسبی 032/0 به ترتیب در رتبه های چهارم و پنجم مضامین ارزشمند موثر بر مدیریت گردشگری سلامت بودند. در این بررسی نرخ ناسازگاری محاسبه شده برای مدل کمتر از 01/0 بود.

نتیجه گیری: 

عوامل تاثیرگذار ساختاری، توسعه و بهینه سازی، محیطی، رفتاری، و حفاظتی از وزن نسبی و نرخ ناسازگاری قابل توجهی برای مدیریت توسعه گردشگری سلامت برخوردار بودند. بنابراین، نتایج مطالعه حاضر به تصمیم گیرندگان سطح بالا اطلاع می دهد که کجا و چگونه تلاش و منابع خود را متمرکز کنند تا حداکثر تاثیر را در مدیریت توسعه گردشگری سلامت در سطح محلی و ملی داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 235
لینک کوتاه:
magiran.com/p2306197 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!