امکان سنجی وارون سازی احتمالاتی داده های لرزه ای با هدف تخمین تخلخل برای مخزن کربناته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از این مطالعه، وارون سازی مستقیم داده های لرزه ای به تخلخل و توصیف کمی عدم قطعیت مربوط به آن در یکی از مخازن کربناته جنوب غربی ایران است. روش های وارون احتمالاتی قادرند با ترکیب توابع توزیع احتمال پارامترهای مدل و تابع توزیع درست نمایی که متاثر از مدل نوفه است، پارامترهای مدل را به صورت تابع توزیع احتمال پسین ارایه کنند. این تابع با اطلاعات اولیه درباره مدل همخوانی دارد و همچنین به داده های لرزه ای مقید است. در این مطالعه، از یکی از روش های نمونه گیر مبتنی بر زنجیره های مارکو مونت کارلو استفاده شده است که می تواند با نمونه گیری از تابع توزیع احتمال پسین، رخدادهایی از مدل مطلوب تولید کند. برخلاف روش های وارون قطعی که تنها یک جواب از مدل ارایه می دهند، رخدادهای تولید شده از تابع توزیع پسین در روش های وارون احتمالاتی، امکان تحلیل آماری و توصیف عدم قطعیت مربوط به مدل را فراهم می کنند. نتایج اجرای روش پیشنهادی برای داده های مصنوعی نشان داد برآورد واریانس نوفه، تاثیر مهمی بر نتایج وارون سازی همچون میزان عدم قطعیت رخدادهای مدل دارد. در حالتی که نوفه مفروض در وارون سازی، برابر، بیشتر و کمتر از نوفه داده ها باشد، به ترتیب 8%، 3% و 31% از تخلخل واقعی در محل چاه، خارج از بازه 95 درصد احتمال رخدادهای تخلخل قرار می گیرد؛ بنابراین فروتخمین بودن نوفه در روش های وارون احتمالاتی، خطای زیادی را در رخدادهای مدل وارد می کند. با استفاده از مدل فیزیک سنگی کالیبره شده، الگوریتم برای ردلرزه های مجاور چهار چاه اجرا و رخدادهایی از تخلخل و عدم قطعیت مربوط به آنها ارایه شد. ضریب همبستگی بین تخلخل واقعی در محل چاه ها و میانگین رخدادهای تخلخل برابر با 79%، 63%، 51% و 67% برآورد شد که نشان دهنده عملکرد خوب الگوریتم در تخمین تخلخل و عدم قطعیت مربوط به آن است.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p2312561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!