بررسی آماری- دینامیکی توفان‏های همرفتی قوی در اهواز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

باتوجه به اثر گاه مخرب رخداد توفان تندری و توفان‏ خاک در منطقه خوزستان، بررسی و تحلیل این توفان ها از اهمیت خاصی برخوردار است. در این پژوهش، ابتدا با بررسی داده های سطح زمین ایستگاه اهواز در دوره بلندمدت 36 ساله از سال 1981 تا 2016، توفان های رخداده در منطقه مورد مطالعه شناسایی و تحلیل آماری شد. سپس پنج توفان قوی که از لحاظ تغییرات دما، فشار، سرعت باد و نوع ابر نسبت به بقیه توفان ها مناسب‏تر بودند، انتخاب و با کمک مدل WRF شبیه سازی شد.نتایج بررسی آماری در دوره زمانی مطالعاتی نشان می دهد توزیع فراوانی رخداد بادهای با سرعت بالای 12 متر بر ثانیه روند کاهشی دارد. ماه آوریل بیشترین فراوانی و ماه اکتبر کمترین فراوانی را دارد و در مقیاس فصلی نیز وقوع بیشترین و کمترین فراوانی رخدادها به ترتیب در بهار و پاییز است. بررسی توزیع فراوانی رخدادها در مقیاس ساعتی، زمان وقوع بادهای جستی را در ساعت های بعدازظهر و در بازه ساعت های 12 تا 15 گرینویچ نشان می دهد. نتایج شبیه سازی توفان های انتخابی بیانگر وجود حدود 1 تا 3 ساعت جابه‏جایی زمانی بین بیشینه میدان های باد، دما و فشار شبیه سازی شده و مقادیر متناظر ثبت شده در ایستگاه اهواز است. مدل در نشان دادن روند تغییرات تمام پارامترها به جز بیشینه باد جستی خوب عمل می کند. موقعیت های جغرافیایی مختلفی برای هسته اصلی هریک از توفان ها در شبیه سازی عددی یافت می شود، به طوری که در بین پنج توفان بررسی شده، توفان های اول تا سوم در شمال شرق و توفان های چهارم و پنجم در شمال غرب ایستگاه اهواز تحول می یابند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2313056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!