تاثیرات تمرکز تکالیف و شاخص بار اشتغال فکری بر درک اصطلاحات زبان دوم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مقاله تاثیرات تکالیف متمرکز بر شکل و متمرکز بر معنی با شاخص های متفاوت بار اشتغال فکری بر درک اصطلاحات زبان دوم را بررسی نموده است. بدین منظور، نمونه ای متشکل از 180 زبان آموز خارجی انتخاب شدند و بطور تصادفی در شش گروه قرار گرفتند. تکالیف متمرکز بر شکل با بار اشتغال فکری 2 (چند گزینه ای)، 3 (تکمیل جمله)، 4 (جمله سازی) برای سه گروه آزمایشی مورد استفاده قرار گرفتند، در حالیکه تکالیف متمرکز بر معنی با بار اشتغال فکری 2 (خلاصه نویسی)، 3(نوشتن با واژه نامه)، 4(نوشتن بدون واژه نامه) برای سه گروه دیگر استفاده شدند. پس از بررسی، یک آزمون 30 بخشی در قالب چند گزینه ای جهت ارزیابی شناخت شرکت کنندگان از اصطلاحات اجرا گردید. یک ANOVA دو طرفه و یک سری از نمونه های مستقل آزمون های t جهت پردازش داده ها استفاده شدند. نتایج نشان دادند که تکالیف با سطح اشتغال فکری بالاتر در شناخت اصطلاحات موثرتر بودند. همچنین تکالیف نشان دادند که تکالیف متمرکز بر شکل، کار آمدتر از تکالیف متمرکز بر معنی بودند. بعلاوه، در بار اشتغال فکری دو، تکالیف متمرکز بر معنی از تکالیف متمرکز بر شکل سودمندتر بودند، در حالیکه تکالیف متمرکز بر شکل، در بار های اشتغال فکری بالاتر سه و چهار موثرتر بودند. نتایج این مطالعه می تواند پیامدهای نظری و آموزشی برای معلمان زبان، طراحان برنامه درسی و محققان داشته باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
159 تا 182
لینک کوتاه:
magiran.com/p2314207 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!