تعیین هویت ملکولی و بالینی یک سویه ایرانی ویروس بیماری بورس عفونی حاوی جمعیت مخلوط ویروسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

بیماری بورس عفونی پرندگان، یک بیماری بسیار واگیردار و سرکوب کننده سیستم ایمنی در مرغ های جوان است که به وسیله ویروس بیماری بورس عفونی ایجاد می شود. ویروس بیماری بورس عفونی حاوی ژنوم دوقطعه ای از نوع RNA دو رشته ای است. پدیده نوترکیبی و یا بازآرایی ژنتیکی در خلال عفونت همزمان با دو یا چند ژنوتیپ از این ویروس محتمل می شود.  

هدف

اهداف این مطالعه، شامل تعیین هویت یک سویه از قبل شناسایی شده ویروس بیماری بورس عفونی (JRMP29IR) در مرغ های عاری از پاتوژن مشخص (SPF)، ارزیابی حضور جمعیت های مختلف ویروسی و یا واجد بازآرایی ژنتیکی در این سویه، و آزمایش فراوانی نوترکیبی یا بازآرایی های ژنومی در ویروس بیماری بورس عفونی به وسیله بررسی توالی ژنومی موجود در بانک جهانی ژن از طریق روش های بیوانفورماتیک بوده است.

روش کار

مرغ های SPF از طریق خوراکی و داخل چشمی با سویه JRMP29IR چالش داده شدند. بافت بورس پرندگان بیمار برای ارزیابی های هیستوپاتولوژیکی و تعیین توالی ژنوم ویروسی پس از انجام واکنش زنجیره ای پلیمراز رونویسی معکوس استخراج گردید. نوترکیبی و بازآرایی های ژنتیکی محتمل توسط نرم افزار Recombination Detection Program 5 ارزیابی شدند.

نتایج

نتایج تعیین توالی ژنومی ویروس های جداشده از بورس های عفونی مرغ ها، حاکی از آن بود که سویه JRMP29IR حاوی ویروس هایی از ژنوتیپ های کلاسیک، واریانت و بسیار حاد بیماری بورس عفونی است. از طریق بیوانفورماتیک، تعداد قابل توجهی از وقایع محتمل نوترکیبی و بازآرایی، که به نظر می رسد به طور طبیعی در ژنوم ویروس بیماری بورس عفونی اتفاق افتاده اند، شناسایی گردید.

نتیجه گیری نهایی: 

به نظر می رسد که سویه JRMP29IR از گله ای در خلال عفونت همزمان با چندین ژنوتیپ ویروس بیماری بورس عفونی جدا شده است. با توجه به فراوانی بالای نوترکیبی و بازآرایی در بین ویروس های بیماری بورس عفونی به نظر می رسد که این وقایع نقش پر اهمیتی در تکامل این ویروس ها در گذر زمان ایفا می کنند

زبان:
انگلیسی
صفحات:
155 تا 167
لینک کوتاه:
magiran.com/p2314292 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!