مقایسه اثر خستگی عضلانی حاصل از انقباضات عضلانی زیربیشینه و بیشینه بر تغییرات همکوشی عضلانی و کنترل قامت: با توجه به تکنیک درون یابی تکانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر با هدف مقای سه اثرات خستگی عضالنی با شدتهای مختلف بیشینه و زیربیش ینه بر تغییرات همکوشی های عضالنی و کنترل قامت انجام شد.

روش ها

ابتدا حداکثر نیروی بیشی نه آزمودنی، میزان حداکثر تحری ک الکتریکی عضله دو قلو داخلی و موج M اندازهگیری شد. سپس12 آزمودنی دو پروتکل خستگی عضالن ی زیربیشینه و بیشینه را به طور تصادفی طی دو جلسه انجام دادند. قبل و بعد از انجام پروتکلها میزان خستگی مرکزی، خستگی محیطی، میزان تغییرات مرکز فشار و فعالیت الکتریکی عضالت اندازهگیری شدند. روش آماری آنوا با اندازهگیری تکراری و تی وابسته برای تحلیل داده ها استفاده شد.

نتایج

تکانه استراحت بعد از انقباضات بیشینه نسبت به انقباضات زیربیشینه به طور معنادار کاهش یافت. همچنین خستگی زیربیشینه موجب کاهش معنادار در فعالسازی ارادی و حداکثر نیروی بیشینه نسبت به خستگی عضالنی بیشینه شد. انقباضات زیربیشینه موجب کاهش قابل توجه واریانس عضالت و همکوشیهای عضالن ی و از سوی دیگر موجب تغییرات معنادار بیشتر مرکز فشار نسبت به انقباضات بیش ینه شد)05/0>p.)

نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاضر راه را برای انجام مطالعات دیگر هموار میکند تا برنامه های تمرین ی را برای افرادی که در حفظ تعادل و سازماندهی همکوشی عضالنی مشکل دارند با نظارت بر تمرینات عضالن ی با شدت زیرب یشینه نسبت به بیشینه طراحی کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p2315056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!