تاثیر گالیک اسید و متفورمین بر روی اختلال تولیدمثلی نر در موش های دیابتی القا شده با متیل گلی اکسال: مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دیابت قندی یک بیماری است که به نقطه خطرناکی رسیده است. امروزه نزدیک به 500 میلیون زن و مرد در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند. گالیک اسید (Gal) بر دیابت تاثیر می گذارد.

هدف

مطالعه حاضر به ارزیابی تاثیر گالیک اسید و متفورمین بر سطح گلوکز، انسولین، تستوسترون، هورمون لوتیینی کننده (LH)، هورمون تحریک کننده فولیکولی ((FSH، شمارش اسپرم، شاخص های آنتی اکسیدانی و تغییرات بافت شناسی بیضه موش دیابتی القا شده با MGO می پردازد.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، 50 موش نر بالغ NMRI با وزن 30-25 گرم و سن 3 تا 4 ماه به طور تصادفی به پنج گروه مساوی تقسیم شدند (هر گروه 10 راس). (i) کنترل (حامل، نرمال سالین)، (ii) MGO (600 میلی گرم/کیلوگرم/روز) به صورت خوراکی به مدت 28 روز، (iii) Gal (50 میلی گرم/کیلوگرم/روز)، (iv) MGO+Gal، و (v) MGO+met (200 میلی گرم/کیلوگرم/روز). Gal و met پس از ایجاد دیابت به مدت 21 روز متوالی به صورت خوراکی تجویز شد. نمونه خون در 24 ساعت پس از آخرین دوزهای درمان گرفته شد. ارزیابی بافتی بیضه انجام و تعداد اسپرم اپیدیدیم به دست آمد. شاخص های آنتی اکسیدانی، گلوکز، انسولین،LH ، FSH و تستوسترون اندازه گیری شد.

نتایج

در گروه MGO در مقایسه با گروه کنترل، انسولین و گلوکز به طور قابل ملاحظه ای بالاتر بود (001/0p =). همچنین سطح LH (04/0p =) و مالون دی آلدیید (01/0p =) بالاتر بود. با این حال، سطح تستوسترون (01/0p =)، قطر لوله های منی ساز، ارتفاع اپیتلیال، تعداد اسپرم، فعالیت سوپراکسید دیسموتاز (02/0p =) و حجم بیضه (01/0p =) پایین تر بود. نتایج نشان داد که Gal و met اثرات MGO را بهبود بخشیدند.

نتیجه گیری

این یافته ها نشان می دهد که حیوانات دریافت کننده MGO دیابتی شده اند. بر اساس نتایج، Gal و met می توانند به طور موثری از ابتلا به دیابت ناشی از MGO در موش جلوگیری کنند. اثر Gal معادل و گاهی بهتر از متفورمین بود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
715 تا 724
لینک کوتاه:
magiran.com/p2317038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!