بررسی خاصیت آنتی باکتریال مخلوط اسانس گیاهان دارویی پنیرک (Malva Sylvestris) و مریم گلی (Salvia Officinalis) بر روی باکتری های شایع عفونت دهانی و مقایسه آن با دهانشویه کلرهگزیدین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پنیرک با نام علمی Malva sylvestris، یکی از مهم ترین گیاهان مورد استفاده در صنایع داروسازی، آرایشی و بهداشتی در بیشتر کشورهای در حال توسعه بوده که دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی می باشد. مریم گلی (Salvia Officinalis) نیز یک گیاه علفی متعلق به تیره نعناعیان (Labiatae) است. مریم گلی از مهم ترین گیاهان دارویی است که در طب سنتی و نوین به عنوان ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین، هدف از این مطالعه بررسی اجزای تشکیل دهنده اسانس گیاهان دارویی پنیرک (Malva sylvestris) و مریم گلی (Salvia Officinalis)جمع آوری شده از مشکین شهر و خاصیت آنتی باکتریال آن ها در مقایسه با دهانشویه کلرهگزیدین بر روی باکتری های شایع عفونت دهانی بود.

مواد و روش ها

در این تحقیق، گیاهان دارویی پنیرک و مریم گلی از منطقه انزان مشکین شهر واقع در شمال غرب ایران جمع آوری گردید.اسانس گیری توسط دستگاه کلونجر انجام و جهت تجزیه نمونه های اسانس و اندازه گیری دقیق ترکیبات از دستگاه های GC و GC/MSاستفاده شد. سپس تاثیر اسانس گیاهان بر باکتری های شایع عفونت دهانی به دو روش بررسی قطر هاله عدم رشد (Disk diffusion)و حداقل غلظت مهارکنندگی (MIC)انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آنالیز واریانس (ANOVA) انجام گرفت.

یافته ها

نتایج حاصل از آزمایشات ضد میکروبی اسانس گیاهان دارویی پنیرک و مریم گلی نشان داد که این گیاهان، دارای اثرات مهارکنندگی قابل توجهی بر روی انواع باکتری های گرم منفی و مثبت می باشند. در مقایسه قطر هاله عدم رشد اسانس گیاهان با کلرهگزین این نتیجه به دست آمد که خاصیت آنتی باکتریال مخلوط اسانس گیاهان بر روی باکتری استرپتوکوکوس موتانس از دهانشویه کلرهگزیدین بیشتر بود و این اختلاف معنی دار بود. از سوی دیگر، افزایش نسبی در میانگین قطر هاله عدم رشد توسط مخلوط اسانس گیاهان بر روی باکتری کلبسیلا نمونیه نسبت به دهانشویه کلرگزیدین مشاهده شد، اما این اختلاف معنی دار نبود (05/0<p). بنابراین، مشخص شد که اسانس گیاهان دارویی مورد نظر نتایج نسبتا مشابهی را نسبت به دهان شویه کلرهگزین از خود نشان می دهند.

نتیجه گیری

طبق یافته ها مخلوط اسانس گیاهان دارویی پنیرک و مریم گلی آثار ضد میکروبی مناسبی علیه باکتری های شایع عفونت دهانی دارد. در نتیجه مخلوط اسانس این گیاهان با غلظت های مختلف، پس از انجام مطالعات تکمیل تر می توانند جایگزین مناسبی برای داروها و دهانشویه های شیمیایی در درمان باکتری های شایع عفونت دهانی باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 229
لینک کوتاه:
magiran.com/p2317569 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!