مقایسه اثرات ضد کاندیدایی عصاره های آبی و اتانولی و اسانس گیاه سرخارگل (Echinacea angustifolia) با داروی فلوکونازول بر رشد سویه های کلینیکی قارچ کاندیدا آلبیکنس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

گونه های کاندیدا، پاتوژن های فرصت طلبی هستند که به دلیل افزایش مقاومت به داروهای شیمیایی لازم است که داروهایی با ترکیب های گیاهی جایگزین این داروها شود. در این تحقیق به مقایسه اثر ضدقارچی عصاره آبی و اتانولی و اسانس قسمت گلریزه گیاه E. angustifolia روی رشد کاندیدا آلبیکنس با داروی فلوکونازول پرداخته شده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه آزمایشگاهی که در سال 1398 در مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه آزاد شهرکرد انجام گرفت، 80 نمونه قارچی کاندیدایی از بیمارستان پارسیان شهرکرد تهیه و با انجام تست های تشخیصی 50 نمونه کاندیدا آلبیکنس جدا شد. بوته های گیاه E. angustifolia از مزرعه آموزشی پژوهشی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد شهرکرد تهیه شد. استخراج عصاره به روش پرکولاسیون و استخراج اسانس به روش تقطیر با آب صورت گرفت. مقایسه اثر ضدکاندیدایی عصاره و اسانس E. angustifolia با داروی فلوکونازول، با دو روش دیسک دیفیوژن و میکرودایلوشن براث انجام شد.

نتایج

میانگین قطر هاله های عدم رشد برای عصاره های E. angustifolia 1 و برای اسانس E. angustifolia 4/23 میلی متر بود. مقایسه میانگین قطر هاله عدم رشد فلوکونازول 25 میلی گرمی به عنوان شاهد با میانگین mm 26/16 نشان دهنده عملکرد ضدقارچی ضعیف تر و تفاوت معنی دار آن نسبت به اسانس E. angustifolia است (05/0P ≤). میانگین حداقل غلظت عصاره اتانولی و آبی E. angustifolia و فلوکونازول به ترتیب 4، 8 و mg/ml 8 برای MIC و 8، 16 و mg/ml8 برای MFC بود؛ که تفاوت معنی دار بازدارندگی عصاره اتانولی  E. angustifoliaنسبت به دیسک mg 25 فلوکونازول را نشان داد (01/0P ≤).

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نتایج حاصل از تحقیق فوق، به نظر می رسد عصاره اتانولی گیاه E. angustifolia می تواند به عنوان یک کاندید دارویی مناسب با عملکردی ضدقارچی بهتر از فلوکونازول در صنایع داروسازی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2318633 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!