ترکیبات فلاونوئیدی، پتروکارپانی و استروئیدی گونه ای گیاه فردوسی (Erythrina fusca Lour.) در حال رشد در بنگلادش: جداسازی و فعالیت ضدمیکروبی و روبش رادیکال‎های آزاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

گیاه Erythrina fusca  گونه ای فردوسی است که بهطور گسترده در کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا یافت می شود و به دلیل استفاده از آن در طب سنتی برای درمان بیماری های مختلف انسان، به عنوان مثال تب، اختلالات کبدی، عفونت ها و سردردها مشهور است.

هدف

هدف از این تحقیق، بررسی فیتوشیمیایی و ارزیابی فعالیت ضدمیکروبی و روبش رادیکال های آزاد گیاه E. fusca بود.

روش بررسی

پوست ساقه آسیاب شده این گیاه با استفاده از متانول و روش خیساندن عصاره گیری شده و با حلال های مختلف آلی تقسیم بندی شده و ترکیبات به روش کروماتوگرافی جدا شدند. ساختار ترکیبات جدا شده با آنالیزهای طیف سنجی تایید شد. فعالیت ضدباکتریایی با روش انتشار دیسک مورد بررسی قرار گرفت و فعالیت روبش رادیکال های آزاد با روش DPPH تعیین شد.

نتایج

فراکسیون تتراکلرید کربنی عصاره متانولی گیاه دارای شینترپوکارپین (1)، لوپینیفولین (2)، 9،3 -دی هیدروکسی-4-(3،3 -دی متیل آلیل) [Ra11 ،Ra6] پتروکارپان (3) و بتا- سیتوسترول (4) بود. ترکیبات 1 تا 3 فعالیت ضدمیکروبی قابل توجهی در برابر پنج باکتری گرم مثبت و هشت باکتری گرم منفی و سه سویه قارچی آزمایش شده در این مطالعه نشان دادند. ترکیب 1 بالاترین هاله مهار رشد (19/4 میلی متر) را در برابر باسیلوس سوبتیلیس نشان داد. علاوه بر این، ترکیبات اثرات مهار رادیکال های آزاد را در روش DPPH با مقادیر IC50 برابر با 8/8 ،7/7 و 7/9 میکروگرم در میلی لیتر به ترتیب برای ترکیبات 1، 2 و 3 نشان دادند. با این حال، آنها در تست سنجش عمومی سمیت BSL تا حدودی سمیت نشان دادند.

نتیجه گیری

جداسازی ترکیبات فعال زیستی 1 تا 3 از برخی کاربردهای دارویی سنتی این گیاه پشتیبانی می کند. با این حال، سمیت عمومی یافت شده در روش BSL ممکن است نگرانی هایی را در مورد ایمنی آن ایجاد کند، در حالی که این تحقیق راه جدیدی از تحقیقات آینده در مورد سمیت سلولی این ترکیبات در برابر رده های سلولی سرطانی انسان ارایه می دهد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
37 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2318843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!