مقایسه میزان اثربخشی فرزندپروری چند بعدی معنوی خداسو و فرزندپروری مثبت بر حرمت خود، خودکارآمدی و خود مهارگری کودکان دارای والدین پر استرس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

این تحقیق با هدف مقایسه اثر بخشی فرزندپروری چند بعدی معنوی خدا سو(GOSP) و فرزندپروری مثبت (TRIPLE P) بر حرمت خود، خودکارآمدی و خودمهارگری کودکان دارای والدین پر استرس ،به روش نیمه تجربی سه گروهی انجام شد .

مواد و روش ها:

 جامعه آماری دانش آموزان 8 تا 11 ساله ای بودند که در سال تحصیلی 99-1398 در مدارس منطقه 15شهر تهران مشغول به تحصیل بوده و دارای والدین پر استرس بودند؛30 نفر از این مادران با نمونه گیری دردسترس و بعد از غربالگری در سه گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 10 نفر) به طور تصادفی جایگزین شدند. به آزمودنی های گروه آزمایش GOSP (12 جلسه) و به گروه2،  TRIPLE P (10 جلسه بر اساس فرزندپروری ساندرز  1992) به صورت 120 دقیقه هفتگی آموزش داده شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند.  بعد از آموزش، پس آزمون برای هر سه گروه از دانش آموزان اجرا شد. نتایج با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) تحلیل شدند.

یافته ها:

 نتایج نشان داد میانگین نمرات دانش آموزان درگروه GOSP در حرمت خود و خود مهارگری بطور معناداری از گروهTRIPLE P و کنترل بیشتر است. خودکارآمدی هیجانی در گروه GOSPبه طور معناداری بیشتر از گروه کنترل و میانگین نمرات خودکارآمدی تحصیلی در هر دو گروه آزمایش  بطور معناداری از گروه کنترل بیشتر بود. بین حرمت خود و خود مهارگری کودکان در دو گروه TRIPLE Pو گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد.

نتیجه گیری: 

ترکیب معنویت خدا سو با در نظر گرفتن ویژگی های تحولی کودکان، اثر بخشی آموزشهای فرزندپروری بر خود مهارگری ، حرمت خود و خودکارآمدی در کودکان را افزایش می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
276 تا 292
لینک کوتاه:
magiran.com/p2319133 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!