همبستگی ابعاد اجتماعی و جرائم و ارتباط آن با طراحی فضامحور کلانتری ها (مطالعه موردی: 28 کلانتری تهران بزرگ)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف و زمینه

هر چه کلانتری ها بتوانند در وظیفه اصلی شان یعنی پاسخ گویی به نیازهای امنیتی جامعه، عملکرد بهتری داشته باشند، سطح کیفیت زندگی شهروندان بالاتر می رود. بستری که این وظایف در قالب هویت فیزیکی در آن صورت می پذیرد ساختمان کلانتری است. حال با استفاده از رویکرد طراحی فضامحور معماری به کشف راه کارهای طراحی فضاهای اصلی کلانتری ها، بر اساس شاخص های اجتماعی محدوده استحفاظی آن ها پرداخته شده است.

روش تحقیق

این پژوهش از نوع کاربردی است و روش تحقیق آن از نوع همبستگی است. همچنین 28 کلانتری به صورت تصادفی و پراکنده در تمامی مناطق شهر تهران، به عنوان نمونه موردی انتخاب شده اند. اطلاعات این پژوهش بر اساس مطالعه و بررسی منابع کتابخانه ی و داده های سال 98 پلیس پیشگیری ناجا، سال نامه آماری شهر تهران، اطلس کلان شهر تهران و بازدیدهای میدانی گردآوری شده است و سپس به تحلیل همبستگی شاخص های اجتماعی و پنج جرم مهم (رایج ترین)، به دست آمده، به وسیله نرم افزار آماری اس پی اس اس پرداخته شده است. در نهایت به تطبیق همبستگی بین شاخص های اجتماعی و پنج جرم مهم با طراحی فضامحور پرداخته شده است.

یافته ها و نتیجه گیری

بر اساس تحلیل همبستگی صورت گرفته، رابطه معناداری بین هر شاخص اجتماعی نسبت به یک یا چند جرم کشف گردید. سپس با استناد به وظایف هر بخش کلانتری به واسطه جرایم مربوطه شان رابطه اثرگذاری شاخص های اجتماعی محدوده استحفاظی شان با هر فضای اصلی کلانتری تبیین گردیده است. بدین ترتیب با استفاده از یافته به دست آمده به تبیین راه کارهای فضاهای اصلی کلانتری پرداخته شده است. راه کارهای تبیین شده، به الزاماتی از قبیل تعداد یا نوع اتاق ها، موقعیت قرارگیری، دسترسی، سلسله مراتب، همجواری ها، وسعت و تناسبات فضایی پرداخته اند. در نهایت نیز ساختارهای فضایی تبیین شده، می تواند موجب ایجاد یک کلانتری مطابق با شاخص های اجتماعی گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 127
لینک کوتاه:
magiran.com/p2319436 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!