مطالعه ابعاد و مولفه های امنیت اجتماعی در نهج البلاغه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امنیت مقوله ای است که در هر نظام سیاسی و اجتماعی به‌ عنوان یک آرمان برای مردم جامعه به شمار می‌آید. پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب نهج‌البلاغه انجام شده است، تا میزان توجه به ابعاد، مولفه ها و شاخص های امنیت اجتماعی را از دیدگاه امام علی(ع) مورد بررسی قرار دهد.

روش تحقیق

روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با به کارگیری روش آنتروپی شانون بوده است. جامعه آماری کل کتاب نهج البلاغه است. جامعه آماری با حجم نمونه برابر است زیرا نمونه گیری به صورت تمام شماری و هدفمند در جهت پاسخ به این دو سوال بوده است که میزان توجه به ابعاد و مولفه های امنیت اجتماعی در کتاب نهج البلاغه چگونه است؟ علل تقویت کننده یا کاهش دهنده این ابعاد و مولفه ها کدامند؟ واحد تحلیل نیز کلمه ها و مضامین خطبه ها، نامه ها و حکمت ها می باشد. ابزار جمع آوری داده ها فهرست وارسی مولفه های امنیت اجتماعی مبتنی بر نظریه های علمی امنیت اجتماعی بوده که محققان آن را تدوین کرده اند.

یافته‌ها و نتیجه‌گیری

نتایج پژوهش بیانگر آن است که؛ امنیت اجتماعی در محتوای کتاب نهج البلاغه به ترتیب چهار بعد و دوازده مولفه با ضریب اهمیت مختلف دارد. تفسیر داده‌ها و محاسبه ضریب اهمیت در مرحله پایانی روش آنتروپی شانون، نشان داد که ضریب اهمیت در متن کتاب نهج البلاغه به ترتیب ابعاد «امنیت جانی» با مولفه‌های حفظ سلامت جسمانی و امنیت خانوادگی با ضریب 305/0، «امنیت روانی» با مولفه‌های کرامت انسانی، امنیت معنوی و امنیت عاطفی با ضریب 294/0، «امنیت گروهی-جمعی» با مولفه‌های امنیت فرهنگی، حفظ ارزش‌ها و الگوهای اجتماعی، حفظ هویت و آزادی بیان، همبستگی اجتماعی و مسیولیت‌پذیری با ضریب 219/0 و بعد «امنیت مالی» با مولفه‌های فعالیت‌های اقتصادی و رعایت مساوات و برابری با ضریب180/0 است.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p2319437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!