بررسی اثر فاصله بوته بر عملکرد چهار رقم هندوانه (Citrullus vulgaris) در شرایط محیطی جیرفت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور تعیین مناسب‏ترین فاصله کاشت و رقم و همچنین یافتن موثرترین صفات در عملکرد هندوانه در تراکم‏های کاشت مختلف، این پژوهش بصورت کرت‏های خردشده در سه تکرار به مدت دو سال زراعی 1396-1395 در جیرفت انجام شد. فاصله بوته (40، 50، 60 و 70 سانتی متر) و چهار رقم هندوانه (پاتانگرا، فاووریت، کریمسونPS و کریمسون(G-53 به ترتیب در کرت های اصلی و فرعی قرار گرفتند. نتایج نشان داد فواصل کشت اثر معنی داری بر صفات مورد مطالعه بجز ضخامت پوست میوه داشت؛ به‏طوری‏که تعداد میوه و عملکرد با افزایش فاصله بوته روی خط کاشت به‏طور معنی‏داری کاهش یافتند؛ بیشترین مقدار این صفات به‏ترتیب برابر با 99/0 عدد و 82/23 تن در هکتار در فاصله 40 سانتی متر حاصل شد. ولی کیفیت و شکل ظاهری میوه در فاصله 70 سانتی متر بالاترین مقدار را خود را داشتند. افزایش فاصله کشت از 40 به 70 سانتی متر، باعث افزایش 12 درصدی میزان مواد جامد محلول شد. ارقام مورد مطالعه از نظر همه صفات به‏جز بریکس با یکدیگر تفاوت معنی‏دار داشتند. ارقام کریمسونPS و کریمسونG به ترتیب بیشترین عملکرد را در طی دو سال آزمایش برابر با 50/22 و 76/20 تن در هکتار به‏خود اختصاص دادند. رقم کریمسونPS از نظر اکثر صفات مورد مطالعه نسبت به ارقام دیگر نسبتا برتر بود و این موضوع درنهایت به بالاترین عملکرد در واحد سطح منجر شد. تجزیه علیت مشخص نمود که در تراکم های مختلف کشت، تعداد میوه و وزن تک میوه بیشترین اثر را بر عملکرد میوه داشتند؛ این دو صفت به عنوان مهم‏ترین صفات در تعیین عملکرد میوه انتخاب شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2320136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!