شناسایی و رتبه بندی پیامدها و شرایط مداخله گر و زمینه ای مدیریت سود در صنعت بانکداری ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

میزان شیوع و پیامدهای قوی مدیریت سود، نقش تعیین کننده بانک ها در اقتصاد هر کشور و نحوه عمل آنها در حوزه حسابداری و گزارشگری مالی، زمینه را برای ورود پژوهش های حسابداری به منظور بررسی صنعت بانکداری مهیا می نماید. باتوجه به خلا پژوهش های کیفی، هدف شناسایی و رتبه بندی پیامدها و شرایط مداخله گر و زمینه ای مدیریت سود در این صنعت می باشد.

روش

روش شناسی پژوهش، دلفی فازی و فرایند تحلیل سلسله مراتب فازی با ابزار مصاحبه و پرسشنامه است. با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی، پس از مصاحبه با 15 نفر از خبرگان این صنعت، پرسشنامه های دلفی و مقایسات زوجی در اختیار 23 نفر از افرادی که در تهیه، تحلیل و حسابرسی صورت های مالی بانک ها فعالیت داشته اند قرار گرفت. قلمرو زمانی پژوهش سال های 1398 و 1399 در نظر گرفته شده است.

یافته ها

شرایط مداخله گر موثر در بروز مدیریت سود در صنعت بانکداری به ترتیب «فشار محیط اقتصادی»، «عوامل درگیر در سطح شفافیت مالی»، «عوامل خاص صنعت» و «عوامل محیط قانونی» می باشند. شرایط زمینه ای نیز به ترتیب عبارتند از: بسترهای «اقتصادی»، «فرهنگی»، «نظارتی و قانونی» و «خاص صنعت». به علاوه پیامدهای این پدیده به ترتیب عبارتند از: «تحریف گزارشگری مالی»، «پیامدهای اجتماعی»، «پیامد اقتصادی و بازار پولی» و «پیامد تاثیر بر بازار سرمایه».

نتیجه گیری

فرهنگ شدن پرداخت سود، انگیزه بقای بانک، انگیزه خاص مدیریت، کیفیت استانداردهای حسابداری و انگیزه قانونی، شرایط اصلی تاثیرگذار بر مدیریت سود بوده و پیامدهای اصلی آن، انباشت دارایی های سمی، فساد سیستماتیک، افزایش شدید تورم و  افزایش عدم تقارن اطلاعاتی می باشد.

دانش افزایی

این یافته ها می تواند علاوه بر توسعه ادبیات و نظریه های مربوط به آن، برای سرمایه گذاران، بانک مرکزی، استانداردگذاران، بازرسان و حسابرسان مفید واقع شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p2320155 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!