سنگ نگاری، شیمی کانی و تحولات پتروژنتیکی هارزبورژیت های مجموعه اولترامافیک آبگرم (جنوب استان کرمان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مجموعه اولترامافیک آبگرم در منتهی الیه جنوب شرق زون سنندج- سیرجان و در مجاورت زون زاگرس واقع گردیده است و جزیی از کمربند افیولیتی اسفندقه - حاجی آباد به شمار می رود. سه گروه سنگی متفاوت در مجموعه وجود دارد که از آن جمله می توان به سنگ های اولترامافیک، مافیک و دگرگونی اشاره کرد. سنگ های اولترامافیک بیشتر در قالب هارزبورژیت، دونیت و لرزولیت می باشند که از این بین هارزبورژیت ها بیش از85 درصد از حجم واحدهای سنگی را در این مجموعه تشکیل داده اند. شواهد میکروسکوپی نشانگر نسل های مختلف کانی ها در این سنگ ها می باشد. به علاوه شواهد مربوط به شیمی کانی ها نشان می دهد که این پریدوتیت ها مرتبط به حوضه پشت قوس می باشند که حدود 15 درصد ذوب بخشی را متحمل شده اند. دمای تعادل محاسبه شده بر اساس پورفیروکلاست های پیروکسن و اجتماع الیوین اسپینل  به ترتیب 816 تا 992 و 708 تا 840 درجه سانتی گراد می باشد و همچنین تخمین فوگاسیته اکسیژن بین 8/0 تا 9/0(Log-bar) نسبت به بافر کوارتز- مگنتیت- فایالیت می باشد که تاریخچه چند مرحله ای از ذوب و تغییر شکل و تعادل مجدد ساب سالیدوس با فشار بین 1.2 تا 2 گیگاپاسکال را که منطبق بر محدوده پریدوتیت اسپینل دار می باشد برای پریدوتیت آبگرم نشان می دهد. شواهد شیمیایی نشان می دهد که این سنگ ها به پریدوتیت های آبیسال شباهت دارند و احتمالا در محیط حوضه پشت قوس شکل گرفته اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
207 تا 230
لینک کوتاه:
magiran.com/p2320739 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!