مطالعه تغییرات وزن بدن و شاخص های هیستومورفومتری اندومتر رحم در سندرم تخمدان پلی کیستیک القا شده به وسیله دهیدرو اپی اندروسترون در مدل موش سوری و درمان شده با لوتئین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

استرس اکسیداتیو از عوامل دخیل در ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و افزایش وزن بدن است. لوتیین یکی از ترکیبات گیاهی است که خاصیت آنتی اکسیدانتی دارد.

هدف

مطالعه حاضر به منظور ارزیابی اثر لوتیین بر هیستومورفومتری اندومتر رحم و تغییرات وزن بدن در موش های سوری مدل سندرم تخمدان پلی کیستیک تجربی القا شده توسط دهیدرواپی آندروسترون (DHEA) انجام شد.

روش‎کار:

24 قطعه موش سوری نژاد NMRI با سن 20 روز و وزن تقریبی 17-14 گرم، به صورت تصادفی در 4 گروه مساوی کنترل، PCOS تجربی و گروه های PCOS تجربی و تیمار شده با 125 و 250 میلی گرم/کیلوگرم لوتیین تقسیم شدند. دوره القاء سندرم پلی کیستیک 21 روز با تجویز (DHEA) Dehydroepiandrosterone به میزان 6 میلی گرم به ازاء 100 گرم وزن بدن در هر روز و دوره درمان با لوتیین به دنبال دوره القا به مدت 28 روز انجام شد. میانگین وزن گروه ها در روز صفر، انتهای هفته سوم (پایان تیمار DHEA) و انتهای هفته هفتم (پایان دوره تیمار لوتیین) بررسی شد. قطر متوسط دیواره رحم، ضخامت متوسط کل دیواره رحم، ضخامت متوسط اندومتر، میومتر و اپیتلیوم رحم به همراه تعداد انشعابات غدد اندومتر به کمک میکروسکوپ نوری مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

وزن بدن در گروه PCOS در مقایسه با گروه کنترل در روزهای 21 و 49 بصورت معنی داری افزایش یافته بود. تیمار با 125 و 250 میلی گرم/کیلوگرم لوتیین، وزن بدن را در گروه های تیمار شده با لوتیین نسبت به گروه PCOS کاهش داد (01/0p <) قطر متوسط دیواره رحم، ضخامت متوسط کل دیواره رحم، ضخامت متوسط اندومتر، میومتر و اپیتلیوم رحم به همراه تعداد انشعابات غدد اندومتر رحم در گروه کنترل در مقایسه با گروه سندرم تخمدان پلی کیستیک به طور معنی داری پایین تر بود. استفاده از دوزهای مختلف لوتیین سبب بهبود معنی دار شاخص های هیستوپاتولوژی رحم بخصوص قطر متوسط دیواره رحم (0001/0p =) نسبت به گروه PCOS شد.

نتیجه گیری نهایی:

لوتیین توانست اثرات مضر سندرم تخمدان پلی کیستیک را بر وزن بدن و شاخص های مورفومتری رحمی کاهش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
242 تا 249
لینک کوتاه:
magiran.com/p2320841 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!