ترجیحات تصمیم گیری و مشارکت ادراک شده بیماران در مراقبت: مطالعه موردی در بیمارستان های آموزشی یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ترجیحات بیمار برای تصمیم گیری به معنی تمایل وی به مشارکت در مدیریت مراقبت از خود و تصمیم گیری می باشد. هدف این مطالعه، بررسی ترجیحات تصمیم گیری و مشارکت ادراک شده بیماران در مراقبت و ارتباط این دو با متغیرهای زمینه ای در بیمارستان های منتخب آموزشی یزد بود.

روش پژوهش

مطالعه حاضر از نوع مقطعی بود که در سال 1398 انجام گردید. جامعه آن را بیماران بستری در بخش های زنان، داخلی و جراحی بیمارستان های آموزشی یزد تشکیل دادند. حجم نمونه 195 نفر محاسبه شد و روش نمونه گیری به صورت طبقه ای-تصادفی بود. داده های مورد نیاز به وسیله پرسشنامه های استاندارد "کنترل ترجیحات دگنر و اسلوان" و "مشارکت ادراک شده بیماران در مراقبت لرمن و همکاران" جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 20 و با توجه به نرمال نبودن داده ها، از معادل های ناپارامتری آزمون ها (من ویتنی، کروسکال والیس، دقیق فیشر، همبستگی اسپیرمن) استفاده گردید.

یافته ها

49/20 درصد از مشارکت کنندگان در پژوهش، نقش نسبتا منفعل در تصمیم گیری را ترجیح دادند؛ یعنی تمایل داشتند که پزشک در مورد مراقبت پزشکی ایشان، تصمیم گیرنده اصلی باشد. 36/40درصد نیز تمایل داشتند که تصمیم گیری در مورد مراقبت پزشکی شان به صورت مشارکتی باشد. تفاوت درصدها بین انواع ترجیحات تصمیم گیری بیماران بر اساس متغیرهای زمینه ای فقط بر حسب سطح تحصیلات، نوع بیمارستان و بخش بستری، نوع بیمه پایه، معنی دار بود (0/05 ≥ p). میانگین نمره مشارکت ادراک شده بیماران در مراقبت نیز به طور کلی 14/92 ± 62/08 به دست آمد. تفاوت مشاهده شده در میانگین نمره مشارکت ادراک شده بیماران در مراقبت بر حسب متغیر های زمینه ای در یک یا چند بعد مشارکت تنها از لحاظ جنسیت، نوع بیماری، نوع بیمارستان، سابقه بستری، نوع بیمه پایه معنی دار بود (0/05 > p).

نتیجه گیری

درصد زیادی از بیماران در مطالعه حاضر نقش نسبتا منفعل در تصمیم گیری را ترجیح دادند، بنابراین ارایه دهندگان خدمات سلامت بهتر است اطلاعات قابل فهم راجع به گزینه های درمانی موجود و مزایا / خطرات مرتبط با آن انتخاب ها را برای بیماران ارایه دهند. همچنین، مداخلات لازم برای ارتقاء تصمیم گیری مشترک به ویژه برای کمک به بیماران زن و بیمارانی که بیماری حادتری دارند و نیز حمایت از ارایه دهندگان خدمات سلامت برای مشارکت در فرایند تصمیم گیری مشترک با بیماران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p2321943 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!