اثر نانواکسید روی، اسید سالیسیلیک و سدیم نیتروپروساید روی صفات فیزیولوژیکی و آنزیمی بنفشه معطر تحت رژیم های آبی مختلف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اثرات نانواکسید روی (ZnO)، اسید سالیسیلیک (SA) و سدیم نیتروپروساید (SNP) روی بنفشه معطر در شرایط مختلف آبیاری به صورت آزمایش فاکتوریل مورد مطالعه قرار گرفت. عوامل عبارت بودند از تنش خشکی در سه سطح شامل آبیاری در 55 (تنش شدید)، 65 (تنش ملایم) و 85 (شاهد) درصد ظرفیت مزرعه (FC) بر اساس تخلیه آب خاک و استفاده برگی ZnO، SA، SNP  و آب مقطر (به عنوان شاهد) در 7 سطح. مقایسه میانگین ها نشان داد که بهترین نتایج از اثر متقابل 200 میلی گرم در لیتر SA و آبیاری در سطح 85 درصد FC به دست آمد و این تیمار روی اکثر صفات اثر مثبت داشت. همچنین تیمار 300 میلی گرم در لیتر و هر دو سطح SNP نسبت به شاهد و نانواکسید روی بهتر بودند. کمترین هدایت روزنه ای در SNP 200 میکرومولار در 55 درصد ظرفیت مزرعه به دست آمد. کمترین مالون دی آلدیید (MDA) در تیمار 200 میلی گرم در لیتر SA و 85 درصد FC حاصل شد. بیشترین مقدار رطوبت نسبی (RWC) در تیمار 1500 میلی گرم در لیتر نانواکسید روی و 85 درصد ظرفیت مزرعه دیده شد. گیاهان شاهد در 55 درصد FC بیشترین پرولین (62/46 میکروگرم در گرم وزن تر) را داشتند. بالاترین فعالیت آنزیم پراکسیداز (POD) مربوط به تیمار 1000 میلی گرم در لیتر نانو اکسید روی و بیشترین فعالیت آنزیم آسکوربات پراکسیداز (APX) در تیمار 1500 میلی گرم در لیتر نانواکسید روی در 55 درصد ظرفیت مزرعه به دست آمد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
135 تا 151
لینک کوتاه:
magiran.com/p2322910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!