اثر منابع مختلف منابع نیتروژنی بر برخی ویژگی های مورفوفیزیولوژیکی رزماری (.Rosmarinus officinalis L) در شرایط درون شیشه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این تحقیق به منظور بررسی تاثیر منابع نیتروژنی مختلف شامل نیترات آمونیوم، آسپاراژین و گلوتامین در پنج غلظت 0، 50، 150،100، و 200 میلی گرم بر لیتر بر برخی ویژگی های فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی گیاه رزماری (Rosmarinus officinalis L.) در قالب طرح کاملا تصادفی با پنج تکرار اجرا شد. شاخص های ارتفاع گیاه، میزان شاخه زایی، تعداد برگ، میزان برگ نکروزه، مقدار کلروفیل های a، b و کل، و مقدار کاروتنویید، فنول و فلاونویید اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد که تاثیر منابع نیتروژنی بر بر تمامی شاخص های مورد بررسی به استثنای میزان برگ نکروزه در سطح احتمال 1% معنی دار شد. نتایج حاصل از مقایسه میانگین داده ها نشان داد بیشترین میزان شاخه زایی و تعداد برگ در تیمار گلوتامین و آسپاراژین با غلظت 100 میلی گرم بر لیتر حاصل شد و بیشترین ارتفاع گیاه در غلظت 200 میلی گرم بر لیتر نیترات آمونیوم بدست آمد. همچنین، بیشترین میزان رنگیزه های فتوسنتزی در تیمار آسپاراژین با غلظت 50 میلی گرم در لیتر و بیشترین میزان فنول و فلاونویید در تیمار گلوتامین با غلظت 200 میلی گرم بر لیتر بدست آمد. در کل، نتایج نشان داد که منابع نتیروژنی مختلف مورد بررسی توانستند به طور مثبت و معنی داری سبب بهبود شاخص های مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی رزماری در شرایط درون شیشه ای شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
549 تا 562
لینک کوتاه:
magiran.com/p2323192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!