شیوع انواع ژنوتایپ های ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و ارتباط آن با نتایج تست پاپ اسمیر در زنان مراجعه کننده به آزمایشگاه جهاد دانشگاهی مشهد

پیام:
نوع مقاله:
خلاصه گزارش (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آلودگی به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل اصلی ابتلا به سرطان دهانه رحم است. آگاهی از شیوع ژنوتایپ های مختلف HPV در ایران، اجرای برنامه های ملی پیشگیری و واکسیناسیون را تسهیل خواهد کرد. این مطالعه با هدف بررسی شیوع آلودگی با ویروس HPV و همچنین ارتباط ژنوتایپ های مختلف با نتایج تست پاپ اسمیر انجام شد.

مواد و روش ها:

 در این مطالعه مقطعی، 502 زن متاهل که در فاصله زمستان 97 تا پاییز 98 به آزمایشگاه مرکزی جهاد دانشگاهی مشهد مراجعه کرده بودند، با روش نمونه گیری، غیر احتمالی آسان انتخاب شدند. نمونه های سیتولوژی دهانه رحم، از نظر 32 ژنوتایپ مختلف HPV با استفاده از روش PCR و هیبریداسیون بررسی شدند. نتایج با آمار توصیفی و آزمون های کای اسکویر و تست دقیق فیشر بررسی شدند.

یافته ها:

 از 502 نمونه مورد مطالعه، 5/26 درصد به  HPVآلوده بودند. متداول ترین ژنوتایپ در نمونه های مثبت از نظر HPV، ژنوتایپ 6 از گروه کم خطر (35/3 درصد) و پس از آن ژنوتایپ 16 از گروه پرخطر (17/3 درصد) بود. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که عفونت  HPVو همین طور نوع ژنوتایپ  HPVبا پیشرفت تغییرات سلولی به سمت غیرطبیعی شدن ارتباط معنی داری دارد (0/05< P).

استنتاج

با توجه به شیوع نسبتا بالای HPV در جامعه مورد مطالعه، تشخیص زودهنگام HPV و تعیین نوع ژنوتایپ می تواند در پیشگیری از بدخیمی های سرویکس (دهانه رحم) کمک کننده باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p2323610 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!