اثرات به کار گیری بتائین و مولتی آنزیم ناتوزایم در جیره غذایی بر شاخص های رشد و بیان ژن هورمون رشد(GH) در ماهی کپور معمولی(Cyprinuscarpio)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آنزیم ها و جاذب های غذایی از جمله موادی هستند که جهت بهبود وضعیت تغذیه ماهیان در سال های اخیر مورد استفاده قرار گرفته اند. هدف از این تحقیق به کارگیری بتایین و مولتی آنزیم ناتوزایم در جیره غذایی بر شاخص  های رشد(افزایش وزن، نرخ رشد ویژه و ضریب تبدیل غذایی) و بیان ژن هورمون رشد(GH) در ماهی کپور معمولی می باشد.

روش کار

بدین منظور 180 قطعه ماهی کپور با میانگین وزنی 5/0± 5/19 گرم به مدت 8 هفته با جیره های آزمایشی حاوی سطوح مختلف 0، 1 و 5/1 درصد بتایین به صورت ترکیبی با سطوح 250،0و500میلی گرم ناتوزیم بر کیلوگرم غذا تغذیه شدند. در انتهای دوره فاکتورهای رشد بررسی و جهت مطالعه ژنتیکی RNA از بافت  مغز استخراج، سنتزcDNA با استفاده از کیت Suprime Script RTase انجام و سنجش بیان ژن  مرتبط با رشد GH  با استفاده از Real Time PCRانجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که با افزایش میزان بتایین اختلاف معنی داری در شاخص های افزایش وزن، ضریب رشد ویژه(SGR)و ضریب تبدیل غذایی(FCR) و بیان ژن رشد در تیمارهای آزمایشی مشاهده نشد(05/0≤ p). اما با بالا رفتن میزان ناتوزیم از 250 به 500 میلی گرم در شرایط بدون بتایین افزایش معنی داری در میزان شاخص های افزایش وزن، ضریب رشد ویژه و بیان ژن رشد مشاهده شد و همچنین ضریب تبدیل غذایی به طور معنی داری بهبود یافت. شاخص بهترین عملکرد رشد (افزایش وزن، نرخ رشد ویژه و ضریب تبدیل غذایی) و بیان ژن رشد در تیمارهای ترکیبی(500 میلی گرم ناتوزیم و1 و 5/1% بتایین) بوده است(05/ ≥0P).
 

نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد استفاده از مولتی آنزیم ناتوزایم و بتایین می تواند به واسطه از بین بردن اثر مواد ضد مغذی و جذب ماهی به سمت غذا به بهبود رشد کمک کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2324382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!