تبیین جامعه شناختی تاثیر شاخص های مهم اقتصادی بر وقوع سرقت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

این پژوهش با هدف بررسی رابطه نوسانات شاخص های کلان اقتصادی و سرقت براساس آمارهای رسمی کشور صورت گرفته تا از این طریق بتواند سهم هر یک از متغیرهای مستقل را شناسایی و تعیین کند.

روش

این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی بوده که در آن، روش تحلیل کمی با رویکرد طولی- تطبیقی به کار گرفته شده و تحلیل ها در دو سطح توصیفی و تبیینی انجام گرفته است. الگوی نظری تحقیق با تحلیل ثانویه داده های آماری رسمی مرکز آمار ایران در خصوص سرقت به عنوان متغیر وابسته و شاخص های کلان و مهم اقتصادی (بیکاری، تورم و رشد اقتصادی) به عنوان متغیرهای مستقل تحقیق در دوره زمانی 7 ساله (از سال 1388 تا 1394) مورد آزمون تجربی قرار گرفته است.

یافته ها:

 ضریب همبستگی سرقت با متغیرهای نرخ تورم، نرخ بیکاری و رشد اقتصادی به اندازه 757/0 است. نسبتی از واریانس سرقت که توسط متغیرهای مذکور تبیین شده، معادل 573/0 است و با توجه به سطح معناداری به دست آمده، می توان گفت که متغیرهای مستقل قادرند بخشی از تغییرات متغیر سرقت را تبیین کنند.

نتیجه گیری:

 براساس نتایج تحقیق، متغیرهای مستقل مورد نظر از عوامل موثر بر سرقت می باشند؛ به گونه ای که تاثیر متغیرهای تورم و بیکاری بر سرقت مستقیم و رابطه متغیر رشد اقتصادی با سرقت معکوس بوده است که وجود رابطه های مذکور نیز تایید شده است و لازم است سیاست گذاران کشور برای کاهش جرایم مربوط به سرقت، پیش از اینکه توجه خود را به مسایل انتظامی و قضایی معطوف کنند، به زمینه های افزایش جرم سرقت توجه بیشتری داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p2324818 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!