همگرایی شهری - روستایی مرتبط با رویکردهای جمعیت شناختی در ایران

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تحقیق حاضر به بررسی الگوها و تعیین کننده های همگرایی شهری- روستایی مرتبط با رویکردهای جمعیت شناختی می پردازد. پرسش کلیدی تحقیق و ضرورت و اهمیت مطالعه آن ریشه در این واقعیت دارد که از یکسو جهان معاصر شاهد تحولات بنیادین در جهتگیریهای افراد نسبت به ارزشهای جامعه و خانواده است و از سوی دیگر تکنولوژی پیشرفته ارتباطی و رسانه ای با ایجاد "جامعه جهانی" و "دهکده جهانی" سبب شده است تا این قبیل تغییرات ارزشی و نگرشی همه جوامع و افراد در سرتاسر جهان را دربرگیرد. آیا این اصل بر نقاط شهری و روستایی نیز صدق می کند: آیا روستاییان و شهرنشینان نیز به یک نوع همگرایی و همسویی رسیده اند و رویکردهای جمعیت شناختی آنان کمابیش همانند و مشابه همدیگر است؟نتایج این تحقیق نشان داده است که منطبق با "فرآیند جهانی شدن" منبعث از پیشرفت های تکنولوژیک در عرصه های ارتباطی و رسانه ای، شهرها و روستاها بطور چشمگیری با تغییرات بنیادین در جهتگیریهای افراد نسبت به ارزشهای جامعه و خانواده مواجه شده اند بطوریکه رویکردهای روستاییان و شهرنشینان نسبت به مولفه های جمعیت شناختی مانند الگوهای ازدواج، فرزندآوری، طلاق و مهاجرت بیشتر به سوی یک نوع همسویی و همگرایی سوق پیدا کرده است. علاوه براین، نتایج این تحقیق بر این نکته اساسی صحه می گذارد که لازم است تا نقش و تاثیرات سایر عوامل تعیین کننده مانند متغیر سن و تحصیلات نیز مورد توجه و مطالعه قرار گیرد تا زمینه مطلوب برای شناخت هرچه بهتر و بیشتر همگرایی شهری-روستایی مرتبط با رویکردهای جمعیت شناختی فراهم گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
243 تا 268
لینک کوتاه:
magiran.com/p2325036 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!