درک سرشت الگوهای ماندگار معماری ایران (با انطباق مفهوم ماندگاری از دیدگاه کریستوفر الکساندر بر الگوهای معماری)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مساله

معماری، تنها به تامین نیازهای مادی و فیزیکی انسان محدود نگشته و لذا؛ معماری ای که با هدف آسایش و آرامش انسان صورت پذیرد، حاصل تفکر و ذهنیت او بوده و بدین سبب در جهت پاسخ به نیازهای فرا مادی وی عمل خواهد نمود. از طرفی، در عصر حاضر گرایش به طراحی معماری با تاکید بر شناخت، تداوم و الهام از الگوها جایگاه والایی داشته و معماران برجسته تجربیاتی در آن دارند. لذا؛ به نظر می رسد به دلیل عدم شناخت صحیح از الگوها و ماهیتشان تا به امروز، مرزبندی چندان مشخصی بین آن ها از لحاظ قابلیت ماندگاریشان صورت نگرفته است. بدین جهت دانستن مفاهیم مرتبط با الگو می تواند تعیین کننده مسیر طراح برای انتخاب الگوهای ماندگار طراحی و بالتبع آن، ایجاد کننده کیفیت مطلوب و ما نا در فضای معماری باشد. همانطورکه سالینگروس معتقد است؛ الگوها یکی از مبانی های لازم برای ارتباط دادن راه حل های طراحی با انسان هستند. بدین ترتیب با تاکید بر ماندگاری الگوها، سعی برآنست تا لایه های مفهومی در معماری امروز تداوم یافته که شناخت ماهیت این الگوها از ابعاد گوناگون ضرورت تحقیق حاضر به شمار می آید.

سوال تحقیق

این پژوهش، به دنبال پاسخ به این سوال است که الگوها دارای چه مفاهیم و ماهیاتی بوده و چه ارتباطی میان آن ها و اصول ماندگاری الکساندر برای ماندگارشدنشان وجود دارد؟

اهداف تحقیق

این پژوهش، با هدف درک ماهیت الگوهای ماندگار معماری ایران، از طریق بررسی همبستگی و میزان ارتباط میان الگوهای معماری با نیازهای فرا زمان_مکان انسانی به عنوان یکی از عوامل موثر بر ماندگاری از دیدگاه کریستوفر الکساندر، صورت می پذیرد. روش تحقیق: پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کمی مبتنی بر روش پیمایش، از جنس توصیفی _ همبستگی بوده که برای این منظور علاوه بر تحلیل کیفی الگوها و عوامل ماندگاری، به تحلیل کمی آن ها با استفاده از طراحی پرسشنامه و تحلیل رفتار ساکنان بناها بر اساس حجم نمونه و تبدیل یافته های کیفی به مولفه های کمی از طریق نرم افزار spss و آزمون کای دو پرداخته که پس از آزمون فرضیه تحقیق و درک وجود رابطه میان دو متغیر، برای درک شدت رابطه میان آن ها از آزمون فی نیز استفاده شده است. مهم ترین

یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

نتایج این پژوهش نشان می دهد؛ بین الگوهای معماری و شاخص نیازهای انسانی ارتباط معناداری از طریق نوع، نحوه و زمان اکتساب آن ها وجود دارد (p <0/05) و لذا یافته های تحقیق بر این دلالت دارد که از میان نیازهای انسان ایرانی بین؛ حس تعلق و نظام فکری، هویت و کهن الگوهای فردی، انعطاف پذیری و کهن الگو جمعی، احساس شخصیت و اسکیما، آرامش و نظام فکری، حس قلمرو با اصول پایدار و امنیت و ایمنی با نماد، همبستگی مستقیم و معنادار وجود دارد (p <0/05) .

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2326110 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!