طراحی و روان سنجی «مقیاس مدیریت سبز اماکن و تاسیسات ورزشی ایران»

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مدیریت سبز بکارگیری موثر و کارآمد همه امکانات، منابع مادی و انسانی برای هدایت و کنترل سازمان جهت نیل به اهداف زیست محیطی می باشد. هدف پژوهش حاضر طراحی و روان سنجی "مقیاس مدیریت سبز اماکن و تاسیسات ورزشی ایران" بود.

روش کار

پژوهش حاضر به روش روش شناسی است که در 2 بخش کیفی و کمی انجام گرفته است. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل اعضای هییت علمی رشته مدیریت اماکن و تاسیسات ورزشی، محیط زیست و مدیریت محیط زیست از دانشگاه های منتخب و مدیران ارشد اداره کل ورزش و جوانان بودند. در بخش کیفی، 12 تن به روش غیرتصادفی و به صورت گلوله برفی از جامعه مذکور، انتخاب شد. داده ها در بخش کیفی با مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شد. در بخش کمی، شاخص روایی محتوای مقیاس به روشBausell  Waltz & و روایی صوری به روش کیفی توسط 15 تن سنجیده شد. روایی سازه، به روش تحلیل عاملی اکتشافی با 220 تن (به روش نمونه گیری غیر تصادفی سهمیه ای) از جامعه فوق بررسی شد. بعلاوه، روایی ملاکی همزمان با "مقیاس مدیریت منابع سبز" با  30 تن محاسبه گردید. پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفاکرونباخ و پایایی ترکیبی با 30 تن محاسبه شد. داده های کیفی به روش تحلیل محتوا و داده های کمی در نرم افزار آماری اس پی اس اس نسخه 20 انجام شد.

یافته ها:

 از یافته های بخش کیفی، "مقیاس مدیریت سبز اماکن و تاسیسات ورزشی ایران" با43 عبارت بدست آمد. سپس در بخش کمی با انجام روایی محتوا و صوری، 22 عبارت در این مرحله باقی ماند. نتایج روایی سازه به روش تحلیل عاملی اکتشافی 21 عبارت و 6 زیرمقیاس را نشان داد. همبستگی نمره بین مقیاس طراحی شده با ابزار ملاک روایی ملاکی همزمان، 78/0 حاصل شد. پایایی  به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفاکرونباخ بین 70/0 تا 87/0 و  پایایی ترکیبی بین 83/0 تا 91/0  حاصل شد.

نتیجه گیری:

 "مقیاس مدیریت سبز اماکن و تاسیسات ورزشی ایران" با 21 عبارت و 6 زیرمقیاس از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. پیشنهاد می شود از این مقیاس به منظور سنجش مدیریت سبز اماکن و تاسیسات ورزشی ایران بهره گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2327429 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!