پیش بینی افکار پارانوئید بر اساس سبک های دلبستگی با میانجی گری اجتناب تجربی در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

افسردگی یکی از اختلالات شایع دوره پس از زایمان است همچنین، زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان دارای مشکلاتی در تنظیم هیجانی هستند. هدف پژوهش پیش بینی افکار پارانویید بر اساس سبک های دلبستگی با میانجیگری اجتناب تجربی در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان در سال 1397 بود. 

روش کار

روش پژوهش توصیفی - همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل تمام زنان با تشخیص افسردگی پس از زایمان مراجعه کننده به پایگاه های سلامت استان تهران در سال 1397 بود که از میان آن ها 250 تن به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی ، "سیاهه افسردگی بک" (Beck Depression Inventory)، "مقیاس دلبستگی بزرگسالان تجدیدنظر شده"(Revised Adult Attachment Scale)، "پرسشنامه چندبعدی اجتناب تجربی" (Multidimensional Experiential Avoidance Questionnaire) و "مقیاس پارانویید" (Paranoia Scale) صورت گرفت.روایی ابزارها با استفاده از روایی سازه به روش تحلیل عامل تاییدی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ تایید شد. داده ها در نرم افزار اس پی ا س اس نسخه 26 و آموس 26 تحلیل شدند. 

یافته ها

الگوی معادلات ساختاری با استفاده از شاخص های آماری نشان داد سبک دلبستگی ایمن (223/0-=β، 05/0≥P)، سبک دلبستگی دوسوگرا/ اضطرابی (506/0=β، 05/0≥P)، سبک دلبستگی اجتنابی (212/0=β، 01/0≥P) به اجتناب تجربی دارای هبستگی معنادار هستند. همچنین ضرایب مستقیم اجتناب تجربی به افکار پارانویید (445/0=β، 01/0≥P) معنادار است. همچنین نتایج ضرایب مسیر غیرمستقیم بین سبک دلبستگی ایمن (099/0=β، 001/0≥P)، سبک دلبستگی دوسوگرا/ اضطرابی (225/0=β، 001/0≥P) و سبک دلبستگی اجتنابی (094/0=β، 001/0≥P) با افکار پارانویید معنادار است.

نتیجه گیری

اجتناب تجربه ای یک متغیر میانجی در رابطه سبک های دلبستگی با افکار پارانویید در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان محسوب می شود. بنابراین،  سبک دلبستگی دوسوگرا/ اضطرابی به ادراک تهدید در موقعیت های آشفتگی ساز در کنار دیدگاه منفی نسبت به خود منجر به تجربه خشم، اجتناب تجربی و متعاقبا تجربه افکار پارانوییدی بیشتر می شود. پیشنهاد می شود مداخلات روان شناختی در کاهش افسردگی پس از زایمان استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p2327433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!