بررسی شواهد کانی شناسی و ژئوشیمیایی برای ارزیابی پتانسیل اقتصادی باطله های برجا در معدن روی و سرب انگوران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

معدن روی-‌سرب انگوران در غرب استان زنجان و شمال غربی پهنه ماگمایی-‌دگرگونی سنندج-‌سیرجان قرار‌گرفته است. در این پژوهش از کانی پلی‌ مورف ورتزیت، به‌عنوان کانی معرف و ردیاب برای شناسایی مکان‌های مستعد غنی شده از عناصر فلزی کمیاب استفاده شد. بر اساس این پژوهش‌، تمرکز اقتصادی عناصر فلزی در معدن انگوران را می توان به دو بخش سولفیدی دارای غنی شدگی از عناصر نقره، کادمیم و سلنیوم (بالاتر از عیار حد خود) و باطله‌های کربناته دارای غنی شدگی از عنصر آرسنیک تقسیم‌ کرد. تمرکز برخی از عناصر در فرو‌دیواره شیست این معدن (مانند آهن و به مقادیر کم‌ آرسنیک، کبالت، مس و آنتیموان) در ارتباط با کانی‌زایی سولفیدی در آنهاست. نتایج به‌دست آمده از تجزیه ژیوشیمیایی در این پژوهش نشان‌دهنده آن است که تمرکز بالای عناصر فلزی (نقره، کادمیم، سلنیوم، قلع، ایندیم، کبالت و غیره) در بخش سولفیدی معدن انگوران است که تاییدی در ارتباط با تشکیل کانی‌های اسفالریت و ورتزیت به‌ صورت همزیست در نتیجه غنی شدگی از عناصر فلزی کمیاب است. انباشت اصولی عناصر فلزی موجود در باطله‌ها و سایر بخش‌های معدنی بر اساس نوع و میزان غنی‌شدگی، نه تنها موجب به حداقل رساندن مخاطرات زیست‌محیطی می‌شود؛ بلکه می‌تواند قدمی برای استخراج و بهره‌برداری این عناصر به ‌صورت محصول جانبی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
295 تا 325
لینک کوتاه:
magiran.com/p2327629 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!