تحلیل تغییرات حاصل از برهم کنش شیوع کرونا و نظامهای آموزش سازمانی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

روند تحولات جهانی از زمان شیوع بحران کرونا وارد مراحل جدیدی شده و نظام های آموزشی را تحت تاثیر خود قرار داده است. مطالعه حاضر با هدف تحلیل تاثیرات بحران کرونا بر وضعیت نظام های آموزشی به این سوال مهم که بر هم کنش شیوع کرونا و نظام های آموزش سازمانی در تحولات ناشی از بحران کرونا چگونه است پاسخ می دهد.

روش ها

پژوهش حاضر از نوع مروری است که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از روش مطالعات اسنادی، روند آموزش های سازمانی در سال 2020 و پس از آن با توجه به شیوع بحران کرونا تحلیل لازم انجام گرفته است. به منظور تحلیل داده ها و فهم تغییرات نوظهور حاصل از بر هم کنش نظام های آموزش سازمانی و شیوع کرونا از مدل مفهومی STEEPV استفاده شده است.

یافته ها

نتایج نشان داد که بحران کرونا بر ابعاد اجتماعی، فناورانه، اقتصادی، زیست محیطی، سیاسی و ارزشی نظام های آموزش سازمانی تاثیراتی بر جای گذاشته و عملکرد های آموزشی را عمیقا تحت تاثیر قرار داده است.

بحث و نتیجه گیری

یافته های پژوهش، نابسندگی دانش کنونی و ناتوانی ساختارهای موجود را در مواجهه با تهدیدهای نوین نشان داد و کنشگران آموزشی را با این واقعیت که وضع کرونایی و پساکرونایی آموزش را با همان انگاره های پیشاکرونایی نه می توان دید و نه می توان فهمید روبرو کرد. اگرچه ممکن است هنوز برای نظام های آموزش زود باشد، اما به مرور ناگزیر از تفکر جدی درباره آموزش پساکرونا و تحول سازوکارها، نقش ها و فرآوردهای آن از جمله دگرگونی در فرایندهای آموزشی خواهند شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2328221 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!