تهیه نانوذرات تری متیل کیتوزان و بارگیری آمفوتریسین ب برای طراحی سیستم جدید دارو رسانی و بررسی فعالیت ضد قارچی نانو داروی آمفوتریسین بر علیه بیوفیلم کاندیدا آلبیکنس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

باوجود پتانسیل بالایی که آمفوتریسین ب در درمان انواع عفونت های قارچی دارد، عوارض جانبی گسترده آن منجر به عدم استفاده آن در خط اول درمان گردیده است. استفاده از فناوری تولید نانوذرات دارویی در این راستا می تواند در کاهش این محدودیت ها نقش موثری داشته باشد. در این مطالعه تری‏ متیل ‏کیتوزان با درصد کواتریزاسیون 36.4 با استفاده از کیتوزان با وزن مولکولی پایین سنتز و برای تهیه نانو ذرات دارویی با روش ژلاسیون یونی بکار گرفته شد. پس از بهینه سازی نانوذرات، دارو بارگیری شده و در بررسی‏های انجام شده سایز نانو ذرات، پتانسیل زتا و شاخص پراکندگی در نانو ذرات خالی و دارویی به ترتیب معادل 15±210 و 10±365 نانومتر، 0.5±34 و 0.5±28 میلی ولت و 0.3 و 0.4 به دست آمد. تصاویر میکروسکوپ الکترونی شکل کروی و سطح صاف نانو ذرات را قبل و بعد بارگیری دارو را نشان داد. ظرفیت و بازده بارگذاری در نانوذرات دارویی به ترتیب 76 و 74.04 درصد بود. رهایش اولیه نانو دارو پس از 10 ساعت، 38 درصد و میزان رهاسازی در مرحله بعدی پس از 36 و 84 ساعت به میزان 67 و 76 درصد مشاهده شد که ازنظر آماری اختلاف با زمان های قبلی داشته است (P <0.05). درتحلیل ضریب رگرسیون برای تعیین پروفایل رهایش، مدل هیگوشی سازگارترین بوده است و میزان توانمندی دارو 110درصد محاسبه شد. در آزمایش سمیت سلولی، میزان CT50 توسط داروی سنتی و فرم نانودارو به ترتیب معادل 105 و 86 میکروگرم در میلی لیتر بود که نشان دهنده کاهش میزان سمیت سلولی و عوارض جانبی نانو دارو است. در بررسی فعالیت ضد قارچی بر روی بیوفیلم کاندیدا آلبیکنس، میانگین MIC50% مهار بیوفیلم به ترتیب در داروی سنتی و نانو دارو معادل 0.65 و 1.75 و میانگین MIC80% آن به ترتیب معادل 1.95 و 7.75 میکروگرم در میلی لیتر بود. این مطالعه می تواند یک روش عملی را برای سنتز نانوذرات تری متیل کیتوزان معرفی کند. نتایج نشان می ‏دهد که روند تهیه نانوذرات دارویی کارآمد بوده و فعالیت ضد قارچی آمفوتریسین را بهبود بخشیده است. همچنین می تواند امکان استفاده از انواع روش های جذب دارو را تسهیل کند و درعین حال عوارض جانبی و محدودیت های استفاده از فرم سنتی آن را کاهش دهد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
575 تا 590
لینک کوتاه:
magiran.com/p2328433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!