بررسی امکان کالیبراسیون سنجنده های LISSIII و ASTER با استفاده از نمکزارهای مناطق خشک ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از موضوعات اساسی در تحلیل های کمی داده های رقومی ماهواره ای، اطمینان از پایداری حساسیت رادیومتریسنجنده ماهواره پس از پرتاب به فضاست که دستیابی به چنین هدفی نیازمند کالیبراسیون رادیومتری سنجنده ماهواره می باشد. هدف از این تحقیق، بررسی امکان استفاده از نمکزارهای مناطق خشک به عنوان پدیده های زمینی مرجع برای کالیبراسیون رادیومتری سنجنده های LISSIII و ASTER می باشد. بدین منظور از نمکزارهای مناطق خشک دامغان، کاشان و مهارلو برای کالیبراسیون رادیومتری باندهای انعکاسی سنجنده های  LISSIII و ASTER استفاده شد.

روش بررسی

ابتدا ویژگی های نمکزارهای مناطق مورد مطالعه بر اساس تحقیقات قبلی، مطالعات میدانی و داده های ماهواره ای موجود ارزیابی گردید. سپس با استفاده از روابط کالیبراسیون، اطلاعات موجود در فایل های راهنما و همچنین ضرایب کالیبراسیون سنجنده های مورد استفاده، بازتاب طیفی نمکزارها در باندهای انعکاسی محاسبه شده و همبستگی بین درجه روشنایی تصاویر و بازتاب طیفی نمکزارها (تابش دریافتی سنجنده ماهواره در بالای اتمسفر) ارزیابی شد.

یافته ها

رابطه خطی و ضریب همبستگی بالا (بیشتر از 8/0) در هر یک از باندهای مریی و مادون قرمز نزدیک سنجنده های LISSIII و ASTER نشان داد که نمکزارهای مناطق خشک به عنوان پدیده های زمینی مرجع می توانند برای کالیبراسیون رادیومتری سنجنده های LISSIII و ASTER در باندهای انعکاسی محدوده مریی و مادون قرمز نزدیک کارایی داشته باشند.

بحث و نتیجه گیری

نتایج نشان داد که روند تغییرات بسیار هماهنگ با یکدیگر می باشد (ضریب تبیین بین 8/0 تا 9/0)، به عبارتی با افزایش مقدار درجه روشنایی، مقدار بازتاب طیفی نیز افزایش پیدا می کند. به دلیل وجود رابطه خطی و ضریب همبستگی بالا (بیشتر از 8/0) در هر یک از باندهای مریی و مادون قرمز نزدیک سنجنده های LISSIII و ASTER، اتمسفر تاثیر چندانی در تابش دریافتی سنجنده نداشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p2329521 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!