ترس و رفتارهای محافظتی در برابر COVID-19 در بین دانش آموزان دبیرستانی شهر همدان: استفاده از مدل فرایند موازی توسعه یافته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

در طول دوره همه گیری کووید-19، نقش دانش آموزان در انتقال عفونت با هدف محافظت از نسل جوان در برابر COVID-19 و سایر بیماریهای تنفسی شناخته شده، مورد توجه ویژه قرار گرفته است. با این حال، اطلاعات کمی در مورد عوامل مرتبط با رفتارهای پیشگیرانه کووید-19 در دانش آموزان دبیرستانی وجود دارد. این تحقیق با هدف تعیین عوامل مرتبط با رفتارهای پیشگیرانه از کووید-19 در دانش آموزان دبیرستانی انجام شد.

ابزار و روش ها

  این مطالعه مقطعی بر روی 2852 دانش آموز 13 تا 18 ساله در همدان در سال 2020 انجام شد. شرکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. داده ها به کمک پرسشنامه محقق ساخت مبتنی بر EPPM جمع آوری شد. تجزیه وتحلیل داده ها به کمک آزمون های آماری مجذور کای و فیشر  و به وسیله نرم افزار Stata 14.2 انجام شد.

یافته ها

اکثردانش آموزان (67.02) در مرحله کنترل خطر قرار داشتند. کارآمدی پاسخ (77.3) و کارآمدی درک شده (75.3) بیشترین درصد میانگین را از حداکثر نمره قابل اکتساب در بین سازه های مدل کسب کردند. بین مسیرهای مدل EPPM  با انجام رفتارهای سالم تفاوت معناداری وجود داشت و نسبت رفتارهای بهداشتی در دانش آموزان در مسیر کنترل خطر به طور قابل توجهی بیشتر بود.

نتیجه گیری

غلبه تهدید درک شده از کووید-19بر اثربخشی درک شده بر رفتارهای بهداشتی پیشگیرانه تاثیر می گذارد. بنابراین، یک برنامه اصلاح رفتاری مبتنی بر نظریه می تواند بر اساس جنسیت در دانش آموزان دبیرستانی تدوین شود. دانش آموزان مقاطع بالاتر و کسانی که وضعیت اجتماعی و اقتصادی ضعیفی دارند، برای اصلاح رفتارهای مربوط به سلامتی خود به مداخلات آموزشی بیشتری نیاز دارند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
165 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p2329537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!