ضرورت آگاهی پرستاران از حملات بیولوژیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

حوادث بیولوژیک یکی از تهدیدات دنیای کنونی به شمار می‌رود. پیشرفت‌های اخیر در علوم زیستی و سوء استفاده از نتایج پژوهش‌های علمی توسط گروه های تروریستی، منجر به این امر شده است که عوامل بیولوژیک به سلاحی مهلک تبدیل شوند تا به طور هم زمان امنیت ملی و سلامت عمومی جوامع را مورد تهدید جدی قرار دهند. از آنجا که در حوادث بیولوژیک، کارکنان اورژانس‌ها و ارایه دهندگان خدمات بهداشتی از جمله پرستاران به عنوان خط اول درمان در مواجهه با بیماران تلقی می‌شوند لذا ضروری است که آگاهی کافی نسبت به خطرات حوادث بیولوژیک جهت امداد و درمان مصدومین حوادث احتمالی را داشته باشند که این امر مستلزم آموزش مداوم است. صاحب نظران معتقدند که مهمترین نکته در مدیریت یک بحران ایجاد آگاهی و آموزش مستمر و پویا در افراد می‌باشد تا با انتقال آموخته‌های خود به سایر افراد باعث ایجاد محیطی امن برای جامعه گردند. هدف از انجام این مطالعه، بررسی ضرورت آگاهی پرستاران برای رویارویی با حملات بیولوژیک می‌باشد.

مواد و روش‌ها:

مقاله حاضر یک مطالعه مروری است که با بررسی و جمع‌آوری اطلاعات از طریق جستجو در منابع کتابخانه‌ای و پایگاه‌های الکترونیک PubMed و Scienec Direct و SID در سال‌های 2000 - 2019 با استفاده از کلیدواژه‌های بیوتروریسم، حملات بیولوژیک، سلاح بیولوژیک، آگاهی و پرستار انجام شد.

یافته‌ها:

نتایج حاکی از آن است که آگاهی کادر درمان و پرستاران از مدیریت بحران حوادث بیولوژیک و عوامل مرتبط با آن، حملات بیولوژیک و روش‌های درمان عفونت‌های ناشی از آن در سطح پایین قرار دارد. پایین بودن میزان دانش و آگاهی منجر به عملکرد ضعیف در مواجهه با حوادث و ناکارآمدی سیستم پاسخگویی و مدیریت بحران می‌شود. لذا جهت تضمین سلامت و امنیت جامعه در راستای مدیریت انواع بلایای انسان ساخت، تربیت نیروی پرستاری کارآزموده و متبحر امری بدیهی است که لازمه آن ارتقاء دانش و آگاهی پرستاران می‌باشد.

بحث و نتیجه‌گیری:

بیمارستان‌ها نقش مهمی در مدیریت بحران انواع بلایا به خصوص حوادث بیولوژیک دارند و در این بین نقش پرستاران به‌عنوان اکثریت ارایه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی جامعه بسیار حایز اهمیت است. در یک نظام بهداشتی-درمانی مناسب ارتقاء دانش و آگاهی در زمینه علل و عوارض حوادث بیولوژیک و مدیریت بحران آن یک ضرورت است. لذا اهتمام به بحث آموزش حوادث بیولوژیک و تدوین برنامه‌های آموزشی مختلف جهت ارتقاء سطح دانش و مهارت پرستاران امری ضروری به نظر می‌رسد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2331255 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!