مدل سازی و تحلیل ابعاد مدیریت زنجیره ی تامین چابک بیمارستانی با رویکرد تفسیری -ساختاری (مطالعه موردی: بیمارستان های دولتی شهر رشت)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف کلی بخش درمان تدوین و مدیریت یک زنجیره تامین کارا و اثربخش می باشد. بی ثباتی ذاتی و غیرقابل پیش بینی بودن نیازها در حوزه ی درمان، مستلزم زنجیره ی تامین انعطاف پذیراست. چابکی نشان دهنده ی پاسخ گویی بیمارستان در هنگام مواجهه با تغییرات محیطی است و بیمارستان های چابک توانایی ارایه خدمات مناسب به بیماران را دارند. چابکی مدیریت زنجیره ی تامین بیمارستانی نیازمند یافتن ابعاد اصلی و تاثیرگذار در این رابطه و برقراری ارتباط بین آنها و تحلیل این ابعاد نسبت به هم می باشد. هدف از اجرای این پژوهش مدل سازی تفسیری-ساختاری و تحلیل ابعاد مدیریت زنجیره ی تامین چابک بیمارستانی می باشد.

روش بررسی

طرح پژوهش از نوع آمیخته توصیفی-پیمایشی با رویکرد اکتشافی نسبت به آینده است. جامعه آماری این پژوهش، پزشکان، پرستاران و کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل هستند. برای تعیین ابعاد چابکی از تکنیک دلفی و برای تحلیل و مدل سازی از رویکرد مدل سازی تفسیری-ساختاری استفاده گردید. 

یافته ها: 

مدل نهایی مدیریت زنجیره ی تامین چابک بیمارستانی با 16 بعد، دارای 8 سطح بود که در بالاترین سطح کاهش هزینه و در پایین ترین سطح تعهد رهبری سازمان قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر این است که تعهد رهبری زیربنای چابکی زنجیره ی تامین در بیمارستان می باشد. متغیر مدیریت دانش، دارای تاثیرگذاری و تاثیرپذیری پایین بوده و به عنوان متغیر اهرمی ثانویه شناخته شد. نتایج بیانگر این است که بیشتر ابعاد و عوامل اصلی مدیریت زنجیره ی تامین چابک ارتباطات پیچیده و متقابل دارند و این اهمیت توجه به ابعاد چابکی در بیمارستان را نشان می دهد.

نتیجه گیری:

 تحلیل و تفسیر کارکردی از لحاظ تاثیرگذاری و تاثیرپذیری ابعاد چابکی در محیط بیمارستانی نشان داد که ابعاد برنامه ریزی استراتژیک، توسعه منابع انسانی و آموزش مهارتهای کارکنان، مدیریت منابع انسانی و رضایت کارکنان، مدیریت فرایندها، ادغام فرایندها و تحول سازمانی، انعطاف پذیری، توسعه ارتباطات سازمانی و یکپارچکی مدیریت اطلاعات، مدیریت کیفیت خدمات و بهبود مستمر، پذیرش تکنولوژی نوین و ارایه ایده های جدید، سرعت در ارایه خدمات، رضایت و درک بیمار، پایش، پاسخ گویی تقاضا و حساسیت بازار، در ناحیه راهبردی قرار دارند و باعث ناپایداری مدل می گردند و با اثرگذاری بالا و اثرپذیری بالا نقش مهم در چابکی مدیریت زنجیره ی تامین بیمارستانی دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
168 تا 187
لینک کوتاه:
magiran.com/p2331982 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!