ارزیابی خطر آبگرفتگی در سیستم های شهری با مدل مدیریت سیلاب (EPA-SWMM)؛ مطالعه موردی منطقه 4 تهران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف و زمینه ها

رواناب شهری و خسارت های ناشی از سیل یکی از مسایل مهم و اساسی در عرصه مدیریت شهری می باشد که در دهه های اخیر با رشد سریع شهرها و افزایش شهرنشینی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. امروزه برای نشان دادن این فرایندها، در طراحی ها و ارزیابی سیستم شبکه ی زهکشی شهری استفاده از مدل های رایانه ای موجود، جهت شیبه سازی جریان از جایگاه خاصی برخوردار است. هدف از این مطالعه استفاده از مدل SWMM برای شبیه سازی کمی سیلاب ناشی از بارندگی برای منطقه 4 تهران می باشد.

 روش شناسی

در این تحقیق با استفاده از قابلیت های مدل SWMM برای منطقه 4 شهر تهران، با توجه به عوامل محیطی، دو طرح از بهترین راهکارهای مدیریتی (BMP) تحت سناریوی جوی باغچه و بام سبز  و ترکیب هر دو سناریو، جهت کنترل حداکثر رواناب از نظر کمی انجام گرفته است و در نهایت میزان کارایی آنها در کاهش حجم کل رواناب خروجی از حوضه، مورد بررسی قرار گرفته است.

یافته ها

نتایج آنالیز حساسیت مدل نشان داد که در بین هفت پارامتر بررسی شده دراین مطالعه مقدار CN، درصد مناطق نفوذناپذیر، ضریب زبری در مناطق نفوذناپذیر و عرض معادل به ترتیب تاثیر بیشتری در تغییر دبی اوج داشته است. با توجه به نتایج به دست آمده، سناریو سوم (ترکیب همزمان دو سناریو اول و دوم) بیشترین تاثیر را در کاهش عمق جریان و دبی جریان در کل شبکه جمع آوری آب سطحی خواهد داشت.

نتیجه گیری

به طور کلی اگر فاکتور عمق جریان را برای ارزیابی در نظر بگیریم، در مجموع چهار حالت اجرای مدل، سناریو سوم بیشترین تاثیر را بر کانال تهرانپارس (خروجی 7) و کمترین تاثیر را بر کانال یخساران (خروجی3) دارد و اگر فاکتور دبی اوج را برای ارزیابی در نظر بگیریم در مجموع، سناریو سوم بیشترین تاثیر را بر کانال تهرانپارس (خروجی7) و کمترین تاثیر را سناریو دوم بر خروجی 4 دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
419 تا 428
لینک کوتاه:
magiran.com/p2332249 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!