بررسی قابلیت کاربست داده‏ های کاربران توئیتردر ارزیابی اثربخشی (مورد مطالعه: سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

از دیرباز، سازمان‏ها به اثربخشی به‏عنوان معیاری از تحقق اهداف ذی‏نفعان توجه داشته‏اند. در عصر کنونی، کلیدی‏ترین ذی‎نفع هر سازمان رسانه‏ای، مخاطب و معیار اثربخشی، میزان رضایت اوست. از این رو، در رسانه ‏های بزرگ جهان مدل‏های کارآمدی به‎ منظور ارزیابی اثربخشی برنامه ‏ها از دیدگاه مخاطب طراحی شده اد که در آنها از داده‏ های مربوط به شبکه‏ های اجتماعی به ‏عنوان منبعی مناسب، دقیق و بدون جهت‎ گیری از نیازها و انگیزه ‏های مخاطبان استفاده می‏شود. هدف این پژوهش، بررسی قابلیت استفاده از داده ‎های کاربران شبکه اجتماعی توییتر فارسی در ارزیابی اثربخشی محتوای برنامه های سازمان صداوسیما بوده است. از آنجا که تاکنون برای ارزیابی اثربخشی در سازمان صداوسیما از ابزارهای مصاحبه یا پرسش‎نامه برای جمع ‎آوری داده ‏ها استفاده شده است و این ابزارها مشکلاتی مانند دروازه‏بانی اطلاعات ارایه‏ شده از سوی مخاطبان دارند، در این پژوهش قابلیت کاربست داده‏ های توییتر به‏منظور ارزیابی اثربخشی برنامه ‏ها بررسی شد. این پژوهش در دو فاز انجام شده است. در فاز نخست، بر مبنای مصاحبه عمیق با 15 نفر از خبرگان و تحلیل داده ‏‎ها به روش تحلیل مضمون الگوی فرایندی مناسب برای ارزیابی اثربخشی محتوای برنامه ‏های سازمان شامل پنج مولفه اصلی ورودی، فرایند، خروجی، واحد نظارت، واحد پژوهش‎ ها و 26 مولفه فرعی استخراج شد. در فاز دوم، داده ‎های منتشرشده کاربران توییتر در رابطه با شش مورد از سریال‏ های پخش شده در بازه نه ماه نخست سال 99 به روش نظارت‏نشده جمع ‎آوری شد و توسط نرم ‎افزارهای رپیدمایندر و ارنج و روش تحلیل محتوا تحلیل شد. بر اساس نتایج، به‎ منظور استفاده از داده ‏های توییتر در فرایند ارزیابی اثربخشی می‎توان از هر دو روش تحلیل داده ‎ها مبتنی بر محتوا و مبتنی بر ساختار شبکه، استفاده کرد. همچنین در بخش‎های پیش از برنامه ریزی محتوایی و در مرحله پیش تولید، مرحله توزیع و همچنین در مرحله تحلیل و بازخورد از فرایند ارزیابی اثربخشی، می‏توان از تحلیل داده‏ های توییتر استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
136 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p2332308 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!