بررسی مکانیسم مولکولی کاهش بیوسنتز آفلاتوکسین B1 تحت تاثیر عصاره ‏های گیاهان دارویی انجدان طیب (Heracleum persicum) و حرمل (Peganum harmala) برگرفته از دانش طب سنتی ایرانیان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

(AFB1) Aflatoxin B1تولید‏شده توسط چندین گونه از آسپرژیلوس، مشکل و تهدید جدی در زمینه کشاورزی و پزشکی می‏باشد و به‌علت خصوصیات کارسینوژنیک، موتاژنیک، تراتوژنیک، سمیت کبدی و نقص سیستم ایمنی جزو کلاس اول مواد سرطان‏زای انسانی طبقه‏ بندی شده است‏ و بسیاری از محصولات کشاورزی را در سراسر جهان آلوده می‏کند. استفاده از ترکیبات طبیعی که قادر به جلوگیری از تولید آفلاتوکسین هستند، می‏تواند یک استراتژی جایگزین برای محدودکردن آلودگی‏های مواد غذایی و خوراک دام در راستای کشاورزی پایدار باشد.

مواد و روش‏ ها:

در این مطالعه با استناد به گیاهان دارویی استفاده‌شده در کنترل آفات که در منابع مکتوب طب و کشاورزی سنتی ایران ذکر شده بود، اثر مهار رشد قارچی و ممانعت از تولید آفلاتوکسین B1 توسط عصاره‏های گیاهان دارویی گلپر (Heracleum persicum) و اسپند (Peganum harmala) بررسی شد. همچنین بررسی مکانیسم‏های مهار رشد قارچ و مهار بیوسنتز AFB1 در سطح مولکولی و رونویسی، توسط آنالیز LC-MS و آنالیز ژنی برخی از ژن‌های کلیدی (aflM، aflP و aflR) موجود در خوشه ژنی تولید AFB1 موردمطالعه قرار گرفت‏.

یافته‏ ها:

نشان داده شد که عصاره‏های گیاه دارویی گلپر در غلظت 4 و اسپند در غلظت 6 میلی‏گرم در میلی‏لیتر اثر مهار‏کنندگی 100 درصد تولید آفلاتوکسین B1 را با وجود عدم ممانعت از رشد کامل قارچ دارد. نتایج این مطالعه نشان داد که اضافه‌شدن 4 میلی‏گرم در میلی‏لیتر عصاره گلپر در محیط کشت قارچ Aspergillus flavus تقریبا به مهار کامل بیان ژن‌های aflM، aflP منجر می‏شود. در حضور عصاره‏های موردمطالعه، سطح بیان ژن‏های aflM، aflP و aflR موجود در خوشه ژنی بیوسنتز AFB1 کاهش یافت و در برخی غلظت‏ها متوقف شد.

نتیجه‏ گیری:

براساس مطالعه حاضر نشان داده شد که مهار بیوسنتز آفلاتوکسین به‌دلیل کاهش سطح بیان ژن‏های موجود در خوشه ژنی بیوسنتز آفلاتوکسین در اثر غلظت‏های ذکرشده عصاره‏های گلپر و اسپند اتفاق می‌افتد. در میان ژن‏های موردمطالعه ژن aflP بیشترین هماهنگی را با کاهش تولید آفلاتوکسین نشان داد. نتایج این مطالعه می‏تواند شواهدی بر کارا‌بودن استفاده از این ترکیبات در مواد غذایی، خوراک دام و گیاهان دارویی مستعد به این آلودگی باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p2332387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!