مشارکت بودجه ای، تعهد به اهداف بودجه، استفاده مدیران بیمارستان از اطلاعات بودجه و عملکرد بودجه ای: شواهدی از مقایسه دیدگاه مدیران بالینی و غیربالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

موضوع و هدف مقاله: 

علیرغم با اهمیت بودن حسابداری به عنوان ابزاری برای تاثیر بر عملکرد حوزه بهداشت و درمان عمومی، هنوز در مورد نقش بودجه در تعیین رفتار کاری مدیران بالینی و غیربالینی و ارتباط آن با عملکرد سازمانی بحث قابل توجهی وجود دارد. در این راستا، هدف این مقاله، تحلیل نقش انگیزشی مشارکت بودجه ای و نقش مداخله ای وضعیت ها و رفتارهای ذهنی فردی در رابطه بین مشارکت بودجه ای و عملکرد بودجه ای است.

روش پژوهش:

 روش پژوهش مورد استفاده توصیفی پیمایشی از نوع نظرسنجی است. کلیه مدیران بالینی و غیربالینی بیمارستان ها و درمانگاه های دولتی در سال 1397 جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل می دهند. به منظور آزمون فرضیه های پژوهش از تحلیل رگرسیونی به روش تحلیل مسیر استفاده شد.

یافته های پژوهش: 

یافته های پژوهش حاکی از آن است که مشارکت بودجه ای به صورت مثبت با تعهد به اهداف بودجه، تعهد به اهداف بودجه به طور مثبت با استفاده از اطلاعات بودجه و استفاده از اطلاعات بودجه به طور مثبت با عملکرد بودجه ای رابطه دارد. هم چنین، مشارکت بودجه ای آثار غیرمستقیمی بر استفاده از اطلاعات بودجه از طریق تعهد به اهداف بودجه دارد. افزون بر این، تعهد به اهداف بودجه آثار غیرمستقیمی بر عملکرد بودجه ای از طریق استفاده از اطلاعات بودجه دارد.

نتیجه گیری، اصالت و افزوده آن به دانش:

 به مسیولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد می شود مدیران سطوح مختلف را در تهیه و تدوین بودجه دخالت داده و مشارکت آنان را در بودجه ریزی افزایش دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2332591 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!