تکامل جایگاه هنجاری توسعه پایدار در نظام حقوق بین الملل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

توسعه را می توان محصول مشارکت و سهم خواهی جهان سوم از حقوق بین الملل تلقی کرد. درطول سال ها، سیری تاریخی در رابطه با تحول مفهومی و جایگاه هنجاری قواعد توسعه در حقوق بین الملل، قابل مشاهده است. حق بر توسعه که ابتدایا با نگاهی صرفا اقتصادی و اساسا برای ایجاد نظم نوین اقتصادی مطرح شد، به تدریج، ابعاد مفهومی جدیدی مانند توسعه اجتماعی را مورد توجه قرار داد و پذیرش همین مضمون بنیانی شد برای طرح مفاهیم دیگر مبتنی بر توسعه مانند توسعه انسانی، توسعه هزاره و نیز توسعه پایدار که مورد اخیر، درقالب الگویی برای سازندگی پایدار با ادغام سه رکن توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و محیط زیست به نوعی تعین مفهوم توسعه می باشد. تبیین ماهیت توسعه پایدار در حقوق بین الملل را می توان یکی از چالش برانگیزترین موضوعات درحوزه حقوق بین الملل تلقی کرد. این چالش به گونه ای از ابتدای طرح مباحث مرتبط با حق بر توسعه در فضای حقوق بین الملل، وجود داشته و تا امروز در این رابطه، در میان حقوق دانان بین المللی اتفاق نظری شکل نگرفته است. بالحاظ سیر تکاملی و کارکردهای توسعه پایدار، پژوهش حاضر در قالب یک مطالعه توصیفی - تحلیلی، به تبیین ماهیت و رفع ابهامات در خصوص جایگاه توسعه پایدار به عنوان یک تعهد بین المللی در حقوق بین الملل می پردازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2332820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!