تجربه زیسته رزمنده داوطلب جنگ ایران و عراق(1359-1367) (نمونه مورد مطالعه: خاطرات و روایات محسن مطلق در کتاب «زنده باد کمیل»)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

جنگ پدیده ای اجتماعی فرهنگی است که پس از رخداد و آمد و شد گلوله ها، پیامدهایی از خود بر جای می گذارد که دریافت معانی و نشانه های آن بسیار ضروری می نماید. یکی از راه های دست یابی به چگونگی نمایان سازی این وقایع، مراجعه به تجربیات زیسته سربازان جنگ است که در قالب خاطرات از این پدیده؛ روایت شده است. بدین منظور برای شناخت کنش ها و احساسات جنگی در فرآیند دفاع هشت ساله به یکی از تولیدات ادبی رجوع کرده ایم که در آن تجربه زیسته کنش گر داوطلب شرکت در جنگ ایران و عراق در اثری به نام "زنده باد کمیل" با روایت مکتوب وی، ثبت و مستند شده است. در این مطالعه از نظریه تفسیرگرایی کلیفورد گیرتز بهره جسته ایم و برای شکار مفاهیم، نوع مطالعات کیفی را برگزیده و با بهره گیری از روش و تکنیک تحلیل محتوای کیفی، به طبقه بندی اطلاعات پرداخته و کار تفسیر را نهایی کرده ایم. نتایج این مطالعه نشان می دهد جنگ، فقط نبرد گلوله ها با هم نیست بلکه تجربه زیسته کنش گر میدان جنگ؛ سرشار از احساسات و معانی است که متناسب با زمان و مکان رخداد زیست وی، ایجاد و زمینه بروز می یابد که در اصل مقاله با آن بیشتر آشنا می شویم.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2332943 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!