بررسی فراوانی انواع آریتمی در گوساله های هولشتاین در دوره شیرخوارگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تحقیق حاضر، با هدف تعیین فراوانی انواع آریتمی های فیزیولوژیک در گوساله های شیرخوار به ظاهر سالم نژاد هلشتاین به انجام رسیده است.  بدین منظور 35 راس گوساله مورد ارزیابی قرار گرفتند.  در هر مورد سابقه مادر و گوساله اخذ شده و معاینات بالینی و الکتروکاردیوگرافی در ساعات 2، 6، 12، 24، 48 و 72 و روزهای 7، 14 و 21 پس از تولد و همچنین زمان از شیرگیری روی آن ها صورت گرفت.  نتایج نشان داد که از مجموع 350 الکتروکاردیوگرام تهیه شده، 79 عدد یا 58/22 درصد فاقد آریتمی بوده و در مابقی آن ها (271 عدد یا 42/77 درصد) حداقل یک نوع آریتمی (الکتریکال آلترنانس، پیش آهنگ سرگردان، آریتمی سینوسی، بلوک سینوسی -دهلیزی و بلوک دهلیزی -بطنی نوع 2) به ثبت رسیده است.  فراوانی آریتمی های فوق به ترتیب 187، 111، 37، 8 و 3 مورد تعیین گردید که به صورت مستقل و یا همزمان با یکدیگر اتفاق افتاده بودند.  همچنین فراوان ترین زمان وقوع چهار آریتمی ابتدایی فوق به ترتیب:  ساعت 2 پس از تولد، ساعت 12 پس از تولد، ساعت 48 پس از تولد و زمان از شیرگیری بوده است.  بلوک دهلیزی-بطنی درجه 2 در هفته های دوم و سوم پس از تولد گوساله و در زمان از شیرگیری قابل مشاهده بود.  انجام آزمون های آماری مشخص نمود که تاثیر سن بر حضور این آریتمی ها در مورد الکتریکال آلترنانس و پیش آهنگ سرگردان به اختلافی معنی دار منجر گشته است.  تاثیر جنس بر فراوانی آریتمی های فوق معنی دار تشخیص داده نشد.  به نظر می رسد که شرایط خاص موجد در دام های نوزاد که به دلایلی همچون انطباق با محیط خارج رحمی بروز می کند، عامل حضور تعداد قابل توجهی آریتمی فیزیولوژیک در این گروه سنی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2333742 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!