ویژگی های خاک و عناصر غذایی برگ در درختان سالم و خشکیده بلوط ایرانی (.Quercus brantii Lindl)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه خشکیدگی درختان بلوط در جنگل های زاگرس به یک بحران جدی تبدیل شده است. به منظور ارایه راهکارهای علمی و عملی برای کنترل این بحران باید پژوهش های متمرکز انجام شوند. هدف از پژوهش پیش رو، بررسی شرایط کیفی خاک و عناصر غذایی برگ در توده های متاثر از زوال و مقایسه آن ها با توده های سالم در منطقه کوهمره سرخی در شیراز است. پس از جمع آوری نمونه های خاک از زیر تاج درختان سالم و خشکیده بلوط ایرانی (.Quercus brantii Lindl)، ویژگی های آن ها شامل رطوبت، pH، هدایت الکتریکی، کربن آلی، نیتروژن، فسفر، پتاسیم، گچ، کربنات کلسیم و کلسیم و منیزیم محلول اندازه گیری شد. از هر درخت مورد مطالعه نیز نمونه های برگ جمع آوری شد و غلظت نیتروژن، فسفر و پتاسیم آن ها اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که نمونه های خاک در توده های سالم و متاثر از زوال ازنظر رطوبت خاک، هدایت الکتریکی، گچ، آهک، فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم با یکدیگر اختلاف معنی داری داشتند. گچ و آهک کمتری در خاک توده های سالم مشاهده شد، اما مقدار رطوبت، هدایت الکتریکی، فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم در این توده ها، بیشتر از توده های متاثر از زوال بود. تجزیه و تحلیل عناصر برگ درختان نشان داد که درختان خشکیده ازنظر فسفر، فقیر بودند، درحالی که مقدار نیتروژن و پتاسیم آن ها نسبت به درختان سالم، اختلاف معنی داری نداشت. به نظر می رسد که کمبود عناصر غذایی مانند فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم در خاک درختان خشکیده و فقر فسفر در برگ آن ها، نقش مهم و کلیدی در زوال بلوط داشته باشند، چراکه بیشترین تغییرات مربوط به این عناصر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
140 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p2333845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!