تاثیر 8 هفته تمرین استقامتی توام با عصاره هیدروالکلی برگ زیتون بر اختلال اندوتلیال عروق کرونری و پروفایل لیپیدی در رت های نر دیابتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در پژوهش حاضر با توجه به میزان بالا دیابت در جامعه و اهمیت مکمل های گیاهی و فعالیت ورزشی در درمان آن، اثرات عصاره هیدروالکلی برگ زیتون با و بدون فعالیت ورزشی بر عملکرد عروق کرونری در رت های نر دیابتی القاء شده توسط استرپتوزوتوسین بررسی شد.

مواد و روش ها: 

در این مطالعه تجربی 50 موش صحرایی نر نژاد ویستار با وزن 300-250 گرم به صورت تصادفی به 5 گروه 10 تایی شامل: کنترل سالم، دیابتی کنترل، دیابت + فعالیت ورزشی، دیابت + عصاره برگ زیتون، دیابت + فعالیت ورزشی + عصاره برگ زیتون تقسیم شدند. دیابت با تزریق درون صفاقی نیکوتین آمید- استرپتوزوتوسین القاء شد. آزمودنی ها به مدت 8 هفته و هر هفته 5 جلسه به تمرین روی نوار گردان پرداختند. هم زمان گروه های تحت درمان با عصاره برگ زیتون، روزانه mg/kgbw200 عصاره را به صورت گاواژ دریافت نمودند. 24 ساعت پس از آخرین جلسه تمرین، قلب حیوانات به دستگاه لنگندرف منتقل و وضعیت همودینامیک بررسی و رت ها کشته شدند و سطوح آنزیم های آنتی اکسیدان و لیپوپروتیین ها در خون اندازه گیری شد.

یافته ها: 

انجام 8 هفته تمرین هوازی توام با عصاره برگ زیتون سبب افزایش فعالیت آنزیم های سوپراکسید دسموتاز و کاتالاز و افزایش سطوح لیپوپروتیین های HDL و LDL در رت های دیابتی شد، ولی تاثیری بر کاهش میزان LDL نداشت. همچنین با جلوگیری از افزایش پاسخ به تنگ کننده عروق کرونری ناشی از دیابت و افزایش پاسخ به گشادکننده عروق کرونری توام بود.

استنتاج

نتایج مطالعه حاضر می تواند در افزایش تمایل به استفاده از ورزش و عصاره برگ زیتون در درمان بیماران دیابتی و پیشگیری از عوارض قلبی و عروقی مانند اختلالات اندوتلیال عروق کرونری در بیماران دیابتی موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2337074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!