تدوین استراتژی های آموزشی برای توسعه تفکر انتقادی در برنامه درسی دوره اول متوسطه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تفکر انتقادی به عنوان یکی از برترین مهارت های که دانش آموزان برای زندگی در خارج از مدرسه به آن نیاز دارند شناخته می شود. هدف از این پژوهش، تدوین استراتژی های آموزشی برای توسعه تفکر انتقادی در برنامه درسی دوره اول متوسطه در کرمانشاه است.

روش

روش انجام این مطالعه به صورت آمیخته اکتشافی و در دو فاز کیفی و کمی انجام شد. در مرحله کیفی پژوهش، از روش زمینه ای به جمع آوری داده ها پرداخته شد. در مرحله کمی، بر مبنای یافته های حاصل از مرحله کیفی، پرسش نامه ای حاوی 80 سوال طراحی شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل12 نفر از خبرگان و متخصصان برنامه ریزی درسی دانشگاه کرمانشاه (دولتی، آزاد، فرهنگیان) که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی نیز جامعه آماری عبارت بود از دبیران و معلمان شهر کرمانشاه در مقعط اول متوسطه که با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 320 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار مطالعه در بخش کیفی تکنیک مصاحبه نیمه ساختارمند بود و در بخش کمی نیز پرسش نامه محقق ساخته بود. روایی صوریی و محتوایی این ابزار به وسیله 4 نفر از متخصصان مربوطه تایید شد، پایایی ابزار به وسیله یک پری تست روی نمونه 30 نفری 93/0 محاسبه گردید. روش تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی تحلیل محتوا و در بخش کمی نیز روش های آمار توصیفی و استنباطی و تحلیل عاملی تاییدی به کمک نرم افزار SPSS 18 و لیزرل بود.

یافته ها:

 در بخش کیفی14 کد، 3 ملاک شناسایی شد. در بخش کمی مقدار CMIN/DF محاسبه شده برابر 143/2 همچنین، مقدار RMSEA برابر 026/0 شد. میزان شاخص های (GFI)، (AGFI)، (CFI)، (NNFI)، (TLI)، (IFI) و (RFI) نیز در مدل حاضر بالاتر از 90/0 هستند. داده های این پژوهش با ساختار عاملی این مقیاس، برازش مناسبی دارد.

نتیجه گیری:

پرورش مهارت های تفکر انتقادی به عنوان یکی از اهداف اصلی و غایی نظام آموزشی است و جز از طریق استراتژی و برنامه راهبردی برنامه های درسی در تفکر انتقادی امکان پذیر نیست. مهم ترین استراتژی های اثرگذار جهت پرورش مهارت های تفکر نقادانه شامل؛ پرسش و پاسخ، روش مشارکتی، آموزش نحوه و تفکر و اندیشیدن، داستان پردازی، ایفای نقش و راهبردهای فراشناختی بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2337176 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!