بررسی تاثیر شرایط برشته کردن و بسته بندی بر ویژگی های فیزیکو شیمیایی مغز بادام کوهی رقم Amygdalus scoparia L طی دوره نگهداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بادام کوهی (Amygdalus scoparia L.) و به ویژه نوع برشته آن یکی از دانه های آجیلی حساس به اکسیداسیون است که استفاده از بسته بندی مناسب موجب حفاظت این دانه آجیلی از اکسیژن، افزایش زمان ماندگاری و کیفیت آن می گردد. در این تحقیق تاثیر درجه برشته کردن (برشتگی روشن در 50 درجه سلسیوس/ 60 دقیقه، برشتگی متوسط در 100 درجه سلسیوس/ 45 دقیقه و برشتگی تیره در 200 درجه سلسیوس/ 30 دقیقه) و همچنین وجود/ عدم وجود گاز ازت در دو نوع بسته بندی پلی اتیلن و OPP-CPP (پلی پروپیلن خطی شده/ پلی پروپیلن) در طول دو ماه نگهداری در 37 درجه سلسیوس مورد بررسی قرار گرفت. تاثیر تیمارهای مورد اشاره بر فاکتورهای محتوای رطوبت و چربی، سفتی بافت، میزان اندیس پراکسید، تری ان مزدوج، ترکیب اسید چرب و ویژگی های حسی مغز بادام کوهی در قالب طرح کاملا تصادفی فاکتوریل بررسی شد. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که اثرات مستقل شرایط برشته کردن، بسته بندی و زمان نگهداری و برهمکنش شرایط برشته کردن و زمان نگهداری بر پارامترهای مورد اشاره در سطح 1% معنی دار بود. به علاوه برشته کردن در دمای بالاتر موجب کاهش معنی داری میزان رطوبت و سفتی بافت و افزایش معنی داری میزان چربی، پروتئین، فیبر، اندیس پراکسید و K268 روغن گردید. هر چند افزایش پروتئین و K268 برای نمونه های برشته شده در دماهای 100 و 50 و افزایش فیبر برای نمونه های برشته شده در دماهای 100 و 200 معنی دار نبود. بررسی روند تغییرات اسیدهای چرب نیز نشان داد که با برشته کردن در دمای بالاتر تنها میزان پالمتیک اسید به طور معنی داری افزایش و میزان استیاریک اسید کاهش معنی داری یافت. همچنین با افزایش مدت زمان نگهداری میزان فیبر، چربی و پروتئین در ماه اول بطور قابل ملاحظه ای افزایش و پس از آن بسرعت کاهش یافت؛ این در حالی است که اندیس پراکسید و K268 در طول دو ماه نگهداری افزایش معنی داری و رطوبت و سفتی بافت کاهش معنی داری نشان داد. در هر دمای برشته کردن بسته بندی های حاوی گاز ازت اندیس پراکسید و K268 کمتری داشتند که در این رابطه و همچنین حفظ رطوبت، چربی، پروتئین، فیبر و بافت بادام کوهی برشته شده بسته های OPP-CPP عملکرد بهتری داشتند. در انتهای دوره نگهداری نمونه برشته شده در 200 درجه سلسیوس و بسته بندی شده با پلی اتیلن/اتمسفر معمولی با اندیس پراکسید (meq o2/kg oil) 6/24 و K268 92/1 ناپایدارترین و نمونه برشته شده در 50 درجه سلسیوس و بسته بندی شده با OPP-CPP/ گاز ازت با اندس پراکسید (meq o2/kg oil) 3/5 و K268 57/1 پایدارترین نمونه در برابر اکسیداسیون بودند. بنابر نتایج آنالیز حسی نیز بیشترین امتیاز پذیرش کلی مربوط به نمونه های برشته شده در دمای 100 درجه برای 45 دقیقه بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
673 تا 689
لینک کوتاه:
magiran.com/p2338099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!